شنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۱:۱۳
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۴۹۹۵۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

کاهش سرانه مصرف "شیر" در ایران

با افزایش قیمت شیر، سرانه مصرف خانوارها کاهش خواهد یافت که ضروریست با حمایت از تولید‌کننده و دریافت یارانه شیر با تولید بیشتر و قیمت کمتر روانه بازار شود.

محمدتقی توکلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه سال گذشته 300 الی 400 هزار تن شیر صادر و در حال حاضر تولید شیر حدود 7 الی 8 میلیون تن است تصریح کرد: دولت باید از محل هدفمندی یارانه‌ها، یارانه ای را به تولیدکنندگان اختصاص دهد تا با تقویت تولیدات داخلی شیر با قیمت کمتری تهیه و توزیع شود.
 
وی با بیان اینکه افزایش قیمت شیر به نفع صادرات است افزود: افزایش قیمت شیر در راستای ارتقاء صادرات و کاهش مصرف راهکار مناسبی نیست و باید اولویت را به افزایش تولید و سرانه مصرف داد.
 
توکلی خاطرنشان کرد: با ثابت نگه‌داشتن میزان تولید، مازاد بر آن روانه بازارهای صادراتی خواهد شد.
 
نماینده مردم الیگودرز اظهار داشت: اختصاص یارانه شیر به تولیدکننده و دامدار حمایت از طرح سلامت در پیشگیری از بروز بیماری ‌ها خواهد بود.
 
وی در ادامه یکی از راهکار‌های حمایتی دولت از تولیدکنندگان را در پرداخت قیمت تمام شده شیر به صنایع لبنی دانست و ابراز کرد: چنانچه دولت نتواند به دامدار یارانه بدهد و قیمت فرآورده‌های لبنی را ثابت نگه‌دارد و یا اینکه قیمت شیر را که پرداخت می‌شود به کارخانجات، صنایع لبنی و تبدیلی پرداخت نماید تا آنان بتوانند با دریافت یارانه به فعالیت خود ادامه دهند و شیر با قیمت کمتری عرضه شود.
 
توکلی افزود: صادرات شیر با افزایش تولید و تامین نیازهای داخلی امکان‌پذیر است بنابراین در ارتقاء صادرات باید به افزایش تولید و سرانه مصرف در کشور توجه کرد.
 

وی یادآور شد: سرانه مصرف شیر در ایران حدود 40  الی 50 لیتر برای هر نفر است در حالی که در دیگر کشورها چندین برابر میزان مصرف در ایران است.

باشگاه خبرنگاران

(شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳) ۱۱:۱۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها