پنج شنبه / ۲ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۴:۲۶
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۴۹۹۳۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

تاثیر هله‌هوله‌خوری بر حس بویایی

نتایج یک بررسی آزمایشگاهی تایید می‌کند که مصرف تنقلات و خوردنی‌های ناسالم نه تنها موجب چاقی می‌شود بلکه می‌تواند حس بویایی را تغییر دهد.

در این مطالعه آمده است رژیم غذایی حاوی چربی و کربوهیدرات‌ زیاد می‌تواند موجب شود حس بویایی فرد از بین برود. پیش از این نتایج مطالعات حاکی از آن بود که رژیم غذایی ناسالم به غیر از اضافه وزن باعث می‌شود حس چشایی فرد و حتی ساختارهای مغزی تغییر کنند.

بررسی متخصصان علوم پزشکی دانشگاه فلوریدا نشان می‌دهد رژیم غذایی حاوی مواد خوراکی ناسالم بر حس بویایی فرد تاثیر می‌گذارد. در این بررسی آزمایشگاهی با شرطی‌سازی تعدادی موش، درک ارتباط بین استشمام یک نوع رایحه خاص و دریافت جایزه در این حیوانات مورد مطالعه قرار گرفت. 

    فست فود


متخصصان دریافتند موش‌هایی با رژیم غذایی حاوی چربی بالا، توانایی کمتری در درک این رابطه داشتند و به سختی می‌توانستند بین انواع رایحه‌ها تمایز قائل شوند. همچنین مشاهده شد حس بویایی این موش‌ها حتی پس از آنکه دوباره رژیم غذایی سالمی را دنبال کردند، بهبود پیدا نکرد.

یکی از متخصصان این مطالعه گفت: در موش‌هایی که از رژیم‌ غذایی با چربی بالا مصرف می‌کردند، تعداد نورون‌هایی که مسئول کدگذاری سیگنال‌های رایحه‌ها بودند، کمتر شده است.

 ایسنا

(پنج شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۳) ۱۴:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها