پنج شنبه / ۲ مرداد ۱۳۹۳ / ۱۲:۰۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۹۹۲۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بازار تقاضا برای محصولات ارگانیک در ایران وجود ندارد

‌یک استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: در ایران پتانسیل تولید ارگانیک وجود دارد، اما از نظر تقاضا، آیا مردم توانایی تهیه محصولات ارگانیک را دارند؟ مهم‌ترین بحث در زمینه محصولات ارگانیک آن است که از طرف تقاضا مشکل داریم.

دکتر"حسین مهرابی" – دکتری اقتصاد کشاورزی ، با بیان این مطلب اظهار کرد: کارکردهای بخش کشاورزی خلاصه به ارزش افزوده نمی‌شود و فراتر از آن است. کارکردهای اقتصادی بخش کشاورزی شامل تولید، سود‌آوری، ارزش افزوده و ... بوده و سهم آن در تولید ناخالص ملی و داخلی، حدود 12 تا 14 درصد برآورد می‌شود.

وی ادامه داد: سهم کارکردهای اقتصادی در اشتغال كمی بیشتر بوده و بسیار متفاوت است، بعلت اینکه اشتغال در این بخش به صورت فصلی است. بخش کشاورزی جدا از کارکرد اقتصادی و اشتغال نقش‌های فراتری دارد.

مهرابی تصریح کرد: بخش کشاورزی عهده دار امنیت غذایی است که خود شامل دو بعد است اول دسترسی فیزیکی به غذا(افراد جامعه به غذای سالم و کافی دسترسی داشته باشند) و دیگری دسترسی اقتصادی‌(‌افراد جامعه توانایی خرید داشته باشند).

استقلال غذایی با توجه به شرایط سیاسی ایران اهمیت زیادی دارد

وی با اشاره به شرایط سیاسی ایران، ادامه داد: بحث استقلال غذایی از اهمیت زیادی برخوردار است، یعنی کشور باید توانایی تامین غذاهای مورد نیاز جامعه را داشته باشد.

این استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: دولت باید بتواند کالاهای اساسی مثل گندم، برنج، شیر، روغن و... را تامین کند. از منظر دیگر، بخش کشاورزی باید تامین کننده سلامت افراد جامعه باشد. تمام کشورهای دنیا فارغ از اینکه کشاورزی کارکرد افتصادی دارد، به کارکرد امنیت غذایی و استقلال غذایی نگاه ویژه دارند.

اهمیت سلامت غذا

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان اینکه در حوزه غذا اهمیت سلامت غذا جایگاه ویژه‌ای دارد، تصریح کرد: سلامت غذا نقش زیادی در هزینه درمان و دارو بازی می‌کند، وقتی غذای ناسالم مصرف می‌کنیم، تاوان آن هزینه دارو و درمان است، این هزینه را اگر چه به ظاهر فرد پرداخت می‌کند، اما در حقیقت اجتماع پرداخت می‌پردازد.

انقلاب سبز و پیدایش کودهای شیمیایی

این استاد دانشگاه با بیان اینکه جمعیت زمین رو به افزایش است، گفت: در نتیجه این افزایش جمعیت، بشر باید به فکر تامین غذا باشد. در اواخر قرن 18 و تا اواسط قرن 19 بشر برای تامین غذا به دنبال زمین و آب جدید می‌گشت، منابع کشت جدید پیدا کند که پاسخگوی غذای مورد نیاز بشر باشد اما در اوایل قرن 20 به بعد به پیشرفت‌هایی در زمینه خاک شناسی، زهکشی و آبیاری مدرن دست پیدا کرد‌ تا به کمبود غذا پاسخ دهد.

مهرابی با بیان اینکه در اواسط قرن 20 انقلاب سبز اتفاق افتاد، ادامه داد: انقلاب سبز شامل 3 بعد اساسی است: ‌ تکنولوژی شیمیایی‌(شامل کود، سموم دفع آفات و ...)، بیولوژیکی و مکانیکی‌.

وی ادامه داد: دنیا مجبور شد برای تامین غذای بیشتر و رشد کشاورزی بیشتر به سمت تکنولوژی‌های مدرن برود.

تکنولوژی شیمیایی باعث بوجود آمدن سرطان شد

این دکترای اقتصاد کشاورزی گفت: تکنولوژی شیمیایی بطور وسیعی در خدمت بخش کشاورزی قرار گرفته است و به علت ناآگاهی کشاورزان از عواقب ناشی از استفاده بی رویه کودهای شیمیایی، بیماری‌های جدید و سرطان زا در دنیا رواج پیدا کرده است که از سال 1970 به بعد پیامدهای آن مشخص شد‌ که بعضی از بیماری‌ها ناشی از استفاده کودهای شیمیایی و سموم مخصوصا اوره که وارد پرسه غذایی می‌شود، است.

بازار تقاضا برای محصولات ارگانیک در ایران وجود ندارد

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: پیشرفت‌های ایجاد شده‌ باعث شد مساله غذا به سمت محصولات ارگانیک پیش رود.

وی ادامه داد: در دنیا هزینه تولید محصولات ارگانیک بسیار زیاد است، معمولا 1.5 تا 2 برابر محصولات معمولی است، اما از آن طرف باید با قیمت بالاتری فروخته شود. یک جنبش در دنیا راه افتاده که خیلی‌ها مشتاق استفاده از محصولات ارگانیک هستند. این موجی که در دنیا راه افتاده است و در آینده بسیاری از محصولات به سمت ارگانیک می‌رود.

این دکتری افتصاد کشاورزی در پایان خاطر نشان کرد: در ایران پتانسیل تولید ارگانیک وجود دارد، اما از نظر تقاضا، آیا مردم توانایی تهیه محصولات ارگانیک را دارند؟ مهم‌ترین بحث در زمینه محصولات ارگانیک آن است که از طرف تقاضا مشکل داریم.

 

 

 

 

 

 

 

ایسنا

(پنج شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۳) ۱۲:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها