سه شنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۳ / ۱۴:۰۵
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۴۹۸۹۸
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

واردات 90 هزار تنی گوشت قرمز طی سال گذشته

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران با بیان اینکه کمتر از 10 درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود، گفت: سال گذشته 90 هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد شده و مابقی گوشت مورد نیاز کشور در داخل تولید و تامین می شود.

سعید سلطانی سروستانی افزود: سال گذشته به منظور متعادل سازی قیمت گوشت در بازار مصرف پیش بینی شده بود، 250 هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد شود که تنها 90 هزار تن از این میزان تامین و وارد شد.

وی علت کاهش واردات گوشت قرمز را بالا بردن راندمان تولید در داخل کشور دانست و اظهار داشت: اجرای اقدامات مناسبی از جمله جلوگیری قاچاق دام زنده از طریق مرز، فعال سازی واحدهای پرواربندی نیمه فعال و غیرفعال دامی، افزایش وزن لاشه دام و تامین علوفه مورد نیاز دامی در کاهش حجم واردات تاثیر بسزایی داشته است.

وی پیش بینی کرد: امسال نیز در صورت افزایش وزن لاشه دام سبک به وزن استاندارد جهانی (22 کیلوگرم)، فعال کردن تمام واحدهای پرواربندی نیمه فعال و غیرفعال، جلوگیری از قاچاق دام زنده و تامین علوفه دامی مورد نیاز با قیمت مناسب نیاز کشور به واردات حدود 50 هزار تن باشد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران تصریح کرد: هم اکنون سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور 13 کیلوگرم است.

وی میزان گوشت مصرفی کشور در سال را یک میلیون تن عنوان کرد و افزود: سال گذشته بالغ بر 930 هزارتن گوشت قرمز یعنی معادل بیش از 90 درصد در کشور تولید شده بود و کمتر از 10 درصد گوشت مورد نیاز از طریق واردات تامین می شود.

وی بی برنامگی در زنجیره تولید تا مصرف گوشت قرمز را یکی از مشکلات برشمرد و گفت: هم اکنون تولید در دست بخش دولتی، شبکه بازاررسانی در دست بخش دیگر و متاسفانه واردات گوشت قرمز نیز در انحصار گروه خاصی است که تمام اینها بی برنامگی هایی را در بخش تولید و واردات این محصول ایجاد کرده که دولت باید براساس اصل 44 قانون اساسی و یکپارچگی برنامه ها چاره ای برای این مشکل اتخاذ کند.

سلطانی معتقد است: دولت باید زنجیره تولید، بازار، واردات و صادرات را به بخشی واگذار کند تا بتواند با برنامه ریزی منطقی و به دور از هرگونه انحصارطلبی شرایط را برای افزایش راندمان تولید داخل و کاهش واردات فراهم کند.

 

 

 

 

 

 

ایرنا

(سه شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۳) ۱۴:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها