سه شنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۳ / ۱۳:۵۸
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۴۹۸۹۷
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

تولید "پسته" امسال به 220 هزار تن می‌رسد

فیضی گفت: طبق برآوردها و پیش‌بینی‌هایی که انجمن پسته ایران در خصوص تولید این محصول انجام داده است، امسال تولید این محصول به 220 هزار تن می‌رسد که 130 هزار تن آن در استان کرمان و 90 هزار تن این محصول در سایر استان‌های کشور برداشت خواهد شد.

حمید فیضی، دبیرکل انجمن پسته ، اظهار داشت: طبق برآوردها و پیش‌بینی‌هایی که انجمن پسته در خصوص افزایش تولید این محصول انجام داده، امسال تولید این محصول به 220 هزار تن می‌رسد که 130 هزار تن آن در استان کرمان و 90 هزار تن این محصول در سایر استانهای کشور برداشت خواهد شد.
 
وی در ادامه افزود: پیش بینی می شود در مهرماه امسال که برداشت این محصول آغاز می‌شود تولید پسته نسبت به سال گذشته 30 درصد بیشتر باشد.
 
دبیرکل انجمن پسته با بیان اینکه صادرات این محصول از مهر 93 شروع و تا پایان شهریور 94 ادامه دارد تصریح کرد: 80 درصد این محصول به خارج از کشور صادر و مابقی در داخل مصرف می‌شوند که طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته 175 هزار تن این محصول در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد.
 
فیضی با اشاره به تولید 170 هزار تن این محصول در سال گذشته و صادرات 130 هزار تن آن به خارج از کشور اضافه کرد که روند صادراتی ماه‌های گذشته نشان می‌دهد این هدف تحقق پیدا کرده است.
 
وی با اشاره به اینکه پسته هنوز در تابلو بورس کالا عرضه نمی‌شود گفت: پسته 100 درصد در اختیار بخش خصوصی است و تاکنون رایزنی با این انجمن در خصوص ورود این محصول به بورس صورت نگرفته و طبیعتاً معنای بورس شفاف سازی و مدیریت ریسک معاملات است و بایستی شرایط بازار به سمتی حرکت کند که امکان عرضه این محصول در بورس فراهم گردد.
 

دبیرکل انجمن پسته در پایان ضمن اشاره به تأثیر عرضه و تقاضا، قیمت های جهانی و قیمت دلار روی قیمت این محصول در بازار داخلی تصریح کرد: قطعاً قیمت جهانی تأثیرگذار بوده و طی 2 سال گذشته قیمت پسته بین 9 تا 10 دلار در بازارهای جهانی ثابت باقی مانده و تغییر چندانی نکرده است و تغییرات قیمت در بازار داخلی ناشی از نوسانات نرخ برابری دلار و ریال، تورم داخلی و هزینه های مربوط به فرآوری و توزیع پسته آماده مصرف در بازار داخلی بوده است، ضمن آنکه اصولا پسته عرضه شده در بازار داخلی دارای کیفیت بالاتری نسبت به پسته صادراتی است و طبیعتا قیمت آن نیز بالاتر می‌باشد.

باشگاه خبرنگاران

(سه شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۳) ۱۳:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها