سه شنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۱
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۴۹۸۷۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی
رییس انجمن روغن زیتون خبر داد

عرضه روغن زیتون‌های غیر خوراکی در بازار

به دلیل عدم پرداخت تعرفه و سود بازرگانی مقدار زیادی روغن زیتون به صورت غیر مجاز وارد کشور می‌شود که قابلیت مصرف خوراکی ندارد چراکه از این روغن‌ها حاصل از تفاله زیتون است و در حالی وارد شده و به مصرف خوراکی خانوارها می‌رسد که زمینه مصرف آنها در صنایعی همچون پماد، کرم، خمیر ریش و شامپوسازی است.

محمدرضا هاتفی مینایی- رییس انجمن روغن زیتون و زیتون شور – با بیان اینکه سال گذشته 2000 تن روغن زیتون و 30 هزار تن زیتون شور در کشور تولید شد، پیش بینی کرد: امسال میزان تولید به 5000 تن روغن و 40 هزار تن زیتون شور افزایش پیدا کند.

وی با بیان این‌که صادرات در بخش زیتون وجود ندارد، اظهار کرد: سال گذشته بیش از 15 هزار تن روغن زیتون به کشور وارد شد.

هاتفی در خصوص روغن‌های زیتون ناسالم در بازار، گفت: مقدار زیادی روغن زیتون به صورت غیر مجاز وارد کشور می‌شود که بسیار زیان‌بار است.

رییس انجمن روغن زیتون و زیتون شور اظهار کرد: این واردات غیرمجاز به منظور عدم پرداخت تعرفه و سود بازرگانی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: روغن زیتون‌های حاصل از تفاله زیتون در حالی وارد شده و به مصرف خوراکی خانوارها می‌رسد که زمینه مصرف آنها در صنایعی همچون پماد، کرم، خمیر ریش و شامپوسازی است.

به گواهی استاندارد روغن زیتون توجه شود

هاتفی اظهار کرد: با توجه به اینکه از تفاله زیتون، روغن تولید می‌شود و مشکل بهداشتی و سلامتی دارد، به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود روغن تولیدی را که نشانی کارخانه، شماره پروانه ساخت و گواهینامه استاندارد دارد، خریداری کنند و محصولات وارداتی را که مجوز وزارت بهداشت دارند، مصرف کنند اما عملا با مراجعه به فروشگاه‌ها هیچ یک از این موارد دیده نمی‌شود.

طعم و رنگ روغن زیتون نشان‌دهده کیفیت نیست!

رییس انجمن روغن زیتون و زیتون شور با بیان این‌که کیفیت روغن زیتون را نمی‌توان از طریق رنگ و یا چشیدن طعم تشخیص داد، گفت: رنگ روغن زیتون بسته به زمان کامل رسیدن یا کال بودن زیتون متفاوت است و این مساله نمی‌تواند عامل تشخیص سلامت روغن زیتون باشد.

هاتفی ادامه داد: به دلیل این‌که به روغن زیتون اسانس‌های متفاوتی اضافه می‌کنند نمی‌توان طعم آن را عاملی برای تشخیص سلامت این محصول در نظر گرفت.

تلخی روغن زیتون عامل فساد آن نیست!

وی در خصوص تلخی روغن زیتون اظهار کرد: تلخ‌بودن روغن زیتون دلیلی برای فاسد‌ بودن آن نیست چرا که برخی از روغن‌ زیتون‌های خام و بودار تلخی خاصی را دارند.

رییس انجمن روغن زیتون و زیتون شور با بیان این‌که با گذشت تاریخ انقضاء روغن زیتون طعم آن تغییری نمی‌کند، گفت: این مساله تنها باعث ایجاد سوزش در گلو می‌شود که بعد از استفاده آن باید اجتناب کرد.

هاتفی درباره زیتون‌های مرغوب گفت: زیتون مرغوب دارای هسته ریز و تلخی اندک است.

زیتون پروده نخرید

وی استفاده خرید زیتون پرورده را امری نادرست تلقی کرد و گفت: پروراندن زیتون و گذشت زمان موجب کاهش ارزش غذایی زیتون می‌شود.

رییس انجمن روغن زیتون و زیتون شور ادامه داد: بهتر است پس از خرید زیتون بدون هسته 48 ساعت آن را در آب نگه داریم و با اضافه‌کردن رب انار و پودر گردو آن را پرورده کنید و در مدت زمان اندکی آن را استفاده شود.

 

 

 

 

 

ایسنا

(سه شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۳) ۱۰:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها