یکشنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۳ / ۱۰:۴۹
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۴۹۷۹۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

افزایش تولید "برنج" به خاطر شرایط آب‌و هوایی

نصیری گفت: با اعمال سیاست‌‌گذاری‌های درست هیچ مشکلی در زمینه تولید برنج نخواهیم داشت حتی می‌توانیم با کمک آن میزان واردات را طی چندسال آینده تا 200 هزارتن کاهش دهیم.

 مرتضی نصیری عضو علمی موسسه تحقیقات برنج کشور  در خصوص وضعیت فعلی برنج کشور در مقایسه با سال قبل و میزان تولیدات برنج گفت: امسال با توجه به شرایط آب‌و هوایی کشور پیش‌بینی می‌شود ک میزان تولید نسبت به سال گذشته حدود 5 تا 10 درصد افازیش داشته باشد گرچه میزان سطح زیر کشت کاهش پیدا کرد ولی با توجه شرایط آب‌وهوایی عملکرد بهتری نسبت به سال گذشته خواهیم داشت.

وی در خصوص راه افزایش تولیدات سطح زیرکشت گفت: اگر سیاست‌های درستی در زمینه برنج کاری صورت بگیرد ما برای افزایش تولید هیچ مشکلی نخواهیم داشت چون مقدار سطحی که داریم هم پر محصول و هم با کیفیت بال هستند و عملکرد حدود 8 تن در هکتار را دارند.   

وی خاطرنشان کرد: اگر سیاست‌های حمایتی لازم با قیمت تضمینی مناسب داشته باشیم مطمئنا با افزایش تولید می توانیم واردات را به‌ حداقل برسانیم.

نصیری اظهار داشت: در سال گذشته حدود 2 میلیون تن برنج وارد کردیم که با اعمال سیاست گذاری‌های درست طی دو، سه سال آینده می‌توان واردات را تا 200 هزار تن کاهش داد.

وی در خصوص اینکه آماری که در رابطه با تولید برنج ارائه می‌شود چه اندازه دقیق است گفت: میانگین سطح زیرکشت براساس آمارهای مختلف حدود 600 هزار است و میانگین عملکرد ما در کل کشور حدود 5 تن در هکتار می‌باشد که اگر محاسبه شود می‌توان گفت که ما سالانه تقریبا 2 میلیون و 200 هزار تن تولید برنج داریم که این میانگین در بسیاری از آمارها با اندکی تفاوت به چشم می‌خورد بنابراین می‌توان گفت که این آمارها نزدیک به واقعیت هستند. 

باشگاه خبرنگاران

(یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۳) ۱۰:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها