یکشنبه / ۲۹ تیر ۱۳۹۳ / ۰۹:۵۱
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۴۹۷۸۷
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اقتصاد

گزارش و نظراتی بر نقشه راه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 / مثبت یا ....

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای اعلام کرد: در چهار ماه آینده دو میلیارد و 800 میلیون دلار در 6 قسط به حساب ایران واریز می شود.

در حالی که ساعتی قبل جان کری در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت وزارت خارجه این کشور قرار گرفته ضمن اشاره به تلاشهای دو طرف برای دست‌یابی به توافق جامع هسته‌ای، گفته بود«ایران در زمان ادامه مذاکرات هزینه‌ای دریافت نمی‌کند.» با این حال در پایان مذاکرات وین 6 نقشه کار ماههای آینده مشخص شده است.

 

بر این اساس، ایران در 4 ماه آینده 25 کیلوگرم از اورانیومی که به اکسید تبدیل کرده را به سوخت راکتور تهران تبدیل می‌کند. هم‌چنین قرار است 2 میلیارد و 800 میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در شش قسط آزاد شوند.

 

بنا بر توافق هسته‌ای آذر 92 بین ایران و گروه 1+5 قرار بر این شد تا 4.2 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده حاصل از فروش نفت کشور طی هشت قسط و در شش ماه آزاد شود. براین اساس این گونه توافق شد که 550 میلیون دلار در اول فوریه، 450 میلیون دلار در اول مارس، 550 میلیون دلار در هفت مارس، 550 میلیون دلار در 10 آوریل، 450 میلیون دلار در 15 آوریل، 550 میلیون دلار در 14 مه، 550 میلیون دلار در 17 ژوئن و 550 میلیون دلار نیز در 20 ژوئیه واریز شود.

سیف رئیس بانک مرکزی 25 تیر ماه از واریز قسط هفتم دارایی‌های بلوکه شده ایران طبق توافق ژنو خبر داد و گفت: تا دو هفته آینده نیز قسط هشتم واریز می‌شود.

 

حالا بعد از مذاکرات وین 6، عضو تیم مذاکره کننده ایرانی می گوید: همه از این که اراده جدی در طرف‌ها برای رسیدن به راه‌حل وجود دارد به این نتیجه رسیدند که باید مذاکرات ادامه پیدا کند.

 

مذاکراتی که هنوز به روایت ظریف براساس آنچه در بیانیه پایانی این مذاکرات قرائت کرد،«اختلاف قابل توجهی»در آن وجود دارد.این اختلاف ها را می توان از اظهارات عراقچی در پایان این مذاکرات بهتر دریافت.

این دیپلمات ارشد ایرانی تاکید کرد که «غنی‌سازی و میزان و ظرفیت آن مهم‌ترین اختلاف نظر بین ایران و 1+5 است» و راکتور اراک، تاسیسات فردو و تحقیق و توسعه دیگر موارد اختلافی را تشکیل می‌دادند. از دیگر موارد اختلافی بین ایران و 1+5 دوره زمانی گام پایانی و حرکت ایران به سمت صنعتی شدن است.

عراقچی که می گوید الان با یک متن 8 تا 9 صفحه‌ ای مواجه‌ایم که دو برابر این صفحات ضمیمه دارد، افزوده است:« از پرانتزها کم شده، اما موضوع هایی که باقی مانده از موضوعات مهم هستند.»

 

منصوری آرانی: مذاکرات وین6 با وجود سختی و پیچیدگی بسیار مثبت بود

نماینده مردم آران،کاشان و بیدگل در مجلس گفت: مذاکرات وین 6 شرایط پیچیده و سختی را تجربه کرد اما روند آن مثبت به نظر می رسد.

عباسعلی منصوری آرانی در گفت و گو با خبر آنلاین در خصوص روند مذاکرات هسته ای با تاکید بر این که علی رغم اختلافات عمیقی که وجود دارد اما فاصله ها بسیار نزدیکتر شده است گفت: فکر می کنم که شرایط و روند سخت است که بخواهیم در 20 روز به نتیجه برسیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص توانمندی ها و نکات مثبت تیم مذاکره کننده هسته ای کشور تاکید کرد: این تیم قدرت چانه زنی داشته و سوار بر مذاکرات هستند، از مسائلی که در مذاکرات سودی ندارد مانند مسائل تحریک آمیز به شدت اجتناب می کنند و سعی می کنند مسائل دیگر و حاشیه هایی که به روند مذاکرات کمک کند را جایگزین آن کنند.

وی ادامه داد: این تیم چارچوب هایی را بستند و نکته اولیه و نکته نهایی را در ژنو روشن کردند و در وین در همان چارچوب حرکت کرده اند و قدرت برخورد کلامی شان تا به حال در مذاکرات بسیار قوی بوده است.

وی در خصوص این که آیا تحریم ها شکل دیگری به خود خواهند گرفت یا اینکه باید منتظر شرایط دیگر باشیم نیز گفت: روند حال حاضر مذاکرات روند مثبتی است، آنچه که کشورهای 1+5 عمل کردند اما شاهدیم که مذاکرات ژنو را بر مبنای دیگری در حال پیش بردن هستند.

 

منصوری آرانی افزود: فکر می کنم نهایتا اکثر خواسته های دو طرف تامین شود و قطعا لحاظ شود و اگرچه سقف خواسته ها عملی نخواهد شد اما متوسط خواسته های طرفین به هم می رسند.

منصوری آرانی افزود:همین مساله می تواند آینده روابط و موضوعاتی که درخارج از بحث هسته ای با ملاحظاتی مرتفع شود را تضمین نماید.

 

 

کوثری: تیم مذاکره کننده فعلی زحمات زیادی کشیده اند اما دستاوردها با قبل تفاوتی نداشته است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است: تیم قبلی در جهت غنی سازی 20 درصدی تلاش کرد و تیم فعلی در جهت رفع تحریم ها حرکت می کند و تنها خلق و خوی آن ها با هم متفاوت است

 

اسماعیل کوثری درگفت و گو با خبرآنلاین در خصوص ارزیابی از روند مذاکرات هسته ای وین6 گفت: گفته ها فرق می کند و خبرها یا اظهار نظرها یا نتایجی که در مذاکره در جهت ثبت در توافق نامه اعلام می شود تقریبا با درصدی اختلاف نظرات است.

نماینده مردم تهران و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی افزود: در این مذاکرات نکته مهم این است که دو طرف می گویند می خواهند به یک نتیجه ای برسند اما هر موقع که این موضوع مطرح می شود باز می گویند که کار بسیار سخت است و لذا به نظر می رسد که شاید به نتایج کلی رسیده باشند اما به صورت جزء به جزء به توافق نرسیده باشند.

وی افزود: مثلا اینکه ایران غنی سازی داشته باشد این حرف را از همان اول هم که می گفتند اما اینکه تعداد سانتریفیوژها چند عدد باید باشد ویا باید از کدام نسل باشد، یا مدت زمان تحریم ها، اینکه می گویند لغو می کنیم و این لغو کردن را یک ساله یا شش ماهه لغو می کنند و یا می گویند 10 ساله و 20 ساله و اینها متفاوت هستند و اگر زمان دقیق را بکار نبرند مشخص است که کار اشکال دارد.

کوثری با تاکید بر این که به یک نتیجه کلی در توافقات کلی دست پیدا کرده گفت:به نظر می رسد که توافقات فعلی در حد همان توافقات به صرت کلی است و رسیدن به توافقات به صورت جزء به جزء بعید است که بتوانند به نتیجه برسند.

وی در خصوص نکات مثبت و توانمندی های تیم مذاکره کننده فعلی نیز تصریح کرد: در جمع بندی کلی تیم مذاکره کننده زحمت کشیده است اما اینکه بخواهیم بگوییم بتواند معجزه کند این چنین نیست. تیم قبلی شاخصه های خود را داشت و این تیم هم شاخصه های خود را دارد. تیم مذاکره کننده قبلی موقعیتش در یک پروسه از زمان بود و اینجا هم پروسه دیگری است که نمی توانیم آن ها را با هم مقایسه کنیم. آنجا تیم مذاکره کننده توانست به 20 درصد برسد اما اینجا 20 درصد را هم از دست داده اند اما از سوی دیگر در این تیم جدید می خواهند بحث تحریم رابردارند و آنجا چون به 20 درصد رسیدند تحریم شدیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر شاخصه های زبان است، بحث اطلاعات است، نه دو تیم تفاوتی ندارند بلکه خلق و خوها فرق می کند. شاخصه تیم قبلی این بود که به صورت محکم و انقلابی کار را دنبال می کرد و خلق و خوی این تیم این است که تحریم ها را بردارند، اما بحث این است که طرف مقابل هم چطورموقعیتی است. حتی اگر نقطه مقابل آدم خبیث است یعنی آمریکا و انگلیس و فرانسه و... این کشورها چه در موقع تحریم کردن، تحریم را شدت می بخشیدند و چه اکنون که می گویند تحریم باید مدت دار باشد هردو نشاندهنده خباثت آمریکا و صهیونیست ها است.

نماینده مردم تهران درمجلس شورای اسلامی افزود: این تیم مذاکره کننده به نتیجه ای نرسیده اند که بخواهیم شاخصش را بیان کنیم بلکه باید ببینیم در توافق نامه چه ثبت می شود و نتیجه نهایی چیست تا در مورد آن بتوانیم قضاوت کنیم.

 

 

(یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۳) ۰۹:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها