پنج شنبه / ۲۶ تیر ۱۳۹۳ / ۱۲:۳۷
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۴۹۷۵۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس اقتصاد

با کشاورزی سنتی اقتصاد مقاومتی محقق نمی‌شود

طرح اقتصاد مقاومتی طرحی بسته و درون‌گرا نیست بلکه یک اقتصاد پویا و روان است؛ به طوری که می توان گفت اقتصاد مقاومتی تنها در گرو افزایش علم ترویج و تولید اقتصادی است و اگر کشاورزی کشوری علمی نباشد اقتصاد مقاومتی در آن محقق نمی‌شود.

عبدالله سلیمانی- رییس سابق ترویج شهرستان قائمشهر- در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان اینکه ترویج علم کشاورزی تاثیر بسزایی در اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی دارد، اظهار کرد: در ابتدای امر باید به فکر ترویج کشاورزی بود چرا که ترویج موجب افزایش بهره وری و تولید اقتصادی می‌شود.

وی افزایش دانش در بخش کشاورزی را امری مهم تلقی و اظهار کرد: بدون داشتن تولید اقتصادی و ترویج علم کشاورزی نمی‌توان به اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی دست یافت.

رییس سابق ترویج شهرستان قائمشهر با بیان این‌که افزایش ترویج علم کشاورزی موجب کاهش ضایعات و افزایش تولید می‌شود، گفت: اصل مهم در کشاورزی به کارگیری یافته‌های علمی است چرا که افزایش تولید و رسیدن به اقتصاد مقاومتی تنها از طریق گسترش علم ترویج مهیا می‌شود.

سلیمانی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی باید از طریق مطبوعات و رسانه‌های دیگر در زمینه ملی و بین المللی به فکر ترویج بخش کشاورزی باشد چرا که اگر کشاورزی کشوری علمی نباشد اقتصاد مقاومتی در آن محقق نمی‌شود.

وی با بیان این‌که در ایران هزینه‌ای برای تحقیقات صرف نمی‌شود، گفت: تا زمانی که به علم ترویج بها داده نشود اقتصاد مقاومتی محقق نمی‌شود به همین دلیل انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاورزی در این امر هزینه کند.

رییس سابق ترویج شهرستان قائمشهربا بیان اینکه در حال حاضر فعالیت بخش ترویج وزارت جهاد کشاورزی بسیار کم است، اظهار کرد: این موضوع باعث شده که در میان روستاییان نیز به این امر کمتر توجه شود و زمین‌های زراعی آن بهره‌وری لازم را که نداشته باشند.

این کارشناس کشاورزی یکی از عوامل کاهش بهره‌وری در ایران را نبود امر ترویج عنوان کرد و گفت: اگر کارشناسان متخصص و خبره‌ای امر ترویج را آموزش ببینند و اعتبار و وسایل لازم را برای ترویج یافته‌های خود داشته باشند می‌توان نسبت به بهبود و ارتقای وضعیت کشاورزی کشور امید داشت.

وی با بیان اینکه ترویج کشاورزی به لحاظ فنی و نقش آن در پیشبرد اهداف بخش کشاورزی دارای اهمیت بسیاری است، گفت: بخش کشاورزی با تحت پوشش قرار گرفتن برنامه‌های آموزشی و ترویجی پاسخگوی مناسبی به نیازهای روزافزون غذایی کشور است.

به گزارش ایسنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست اقتصاد مقاومتی را مهم تلقی کردهاند و درخصوص حمایت از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی معتقدند که نیاز اصلی، عمل است و نباید اینگونه باشد که در سخن، از اقتصاد مقاومتی حمایت کنیم اما در عمل، حرکت‌مان کند باشد چرا که مبنای اقتصاد مقاومتی تکیه بر تولید داخلی و استحکام بنیه درونی اقتصاد است.

ایشان بخش کشاورزی را به عنوان یک بخش حیاتی دانستند و با تأکید بر لزوم سیاست‌های حمایتی دولت از این بخش بسیار مهم، معتقدند در کنار حمایت از بخش کشاورزی باید مشکلات کشاورزان و دامداران نیز برطرف شود.

ایسنا

(پنج شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۳) ۱۲:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها