پنج شنبه / ۲۶ تیر ۱۳۹۳ / ۱۲:۳۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۹۷۵۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تاکید وزارت جهادکشاورزی بر ساماندهی کودهای کشاورزی

معاون امور زراعت وزیر جهادکشاورزی بر ساماندهی کمیت و کیفیت کودهای مورد نیاز بخش کشاورزی در راستای افزایش و پایداری این تولیدات تاکید کرد.

 عباس کشاورز با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی مجاز نیست از محصولات ناسالم، کم سلامت و خسارت زا حمایت کند، گفت: ارتقا تغذیه نباتی برای تمام محصولات با شاخص تولید بهینه و سالم تر، خاک سالم تر و محصول غنی شده از سیاست های وزارت جهادکشاورزی است و موسسه تحقیقات خاک و آب در این زمینه نقش کلیدی و اساسی دارد.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه در سطح سیاسی، تمایل و انتظار برای تحقق تامین غذای سالم به طور جدی وجود دارد، اظهار داشت: در این راستا برنامه جامع حاصلخیزی خاک و تغذیه بهینه گیاهی را در دستور کار وزارت جهادکشاورزی قرار دارد.

کشاورز، مصرف بهینه و تلفیقی کود در اراضی کشاورزی را ضروری دانست و گفت: در اراضی کشاورزی باید به طور متناسب و دقیق از کودهای آلی، زیستی، شیمیایی و مکمل استفاده شود و استان ها نیز باید بر مصرف کود، کنترل و نظارت داشته باشند.

وی با بیان اینکه به منظور مصرف متناسب کود، موسسه تحقیقات خاک و آب بزودی بسته های دقیق کودها را ارایه خواهد داد، گفت: کمیته تغذیه گیاهان توام باخاک توسط استان ها تشکیل شود.

وی در مورد کمیت میزان کود نیز گفت: طبق برآورد موسسه تحقیقات خاک و آب، امسال 3 میلیون و 300 هزار تن کود ازته، 800 هزارتن کود فسفاته و 400 هزار تن کود پتاس مورد نیاز بخش کشاورزی است.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی افزود: سال گذشته زمانی که محمود حجتی مسئولیت وزارتخانه را برعهده گرفت، تدارکی برای کود دیده نشده بود و تنها 52 هزارتن کود، فسفات وارد کشور می شد.

به گفته وی، با تلاش های فراوان وزارتخانه، کود مورد نیاز با کمی تاخیر وارد کشور و در استان ها عرضه شد به طوری که در بهمن ماه و اسفندماه سال 92، عرضه کود بیش از تقاضای استان ها صورت گرفت.

کشاورز ادامه داد: در حال حاضر بخشی از کودهای تامین شده توسط زیرمجموعه های وزارت جهادکشاورزی در انبارها باقی مانده و کشاورزان اقدامی برای خرید این کودها برای کشت بهاره نکرده اند که باید مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گیرد.

وی در عین حال با اشاره به دو نرخ شدن قیمت کود، گفت: برغم فراوانی مقدار کود در انبارها، متاسفانه برخی کشاورزان کود مورد نیاز خود را از بازار سیاه خریداری می کنند. کشاورز افزود: در مورد ارایه کود به کشاورزان نباید تبعیض وجود داشته باشد و کشاورزان هرچقدر کود نیاز داشته باشند، باید در اختیارشان قرار گیرد.

مهر

(پنج شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۳) ۱۲:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها