پنج شنبه / ۲۶ تیر ۱۳۹۳ / ۱۲:۳۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۹۷۵۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

خاش در تولید محصولات سالم و ارگانیک ممتاز است

مدیرجهاد کشاورزی خاش گفت: این شهرستان در تولید محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک ممتاز است.

امان الله طوقی با اشاره به اینکه محصول خرمای دیم در منطقه مرزی روتک خاش و بخشی از باغات انگور خاش بطور صد در صدسالم و ارگانیک محسوب می‌شوند، افزود: این وضعیت در تولید محصولات بخش کشاورزی و با توجه به اقلیم مناسبی که منطقه برای تولید محصولات پاک و ارگانیک دارد، محسوس است.

وی بیان کرد: خوشبختانه کشاورزان این منطقه در استفاده از کود و سم در تولیدات بخش کشاورزی و باغی حساسیت بالایی دارند و این امر در موفقیت آنان موثر است.

وی اظهار کرد: خاش خوشبختانه شرایط مناسبی برای پرورش و توسعه انواع محصولات پاک را دارد و این امر به تولیدات کیفی و بازار پسندی محصولات کشاورزان کمک کرده است.

طوقی افزود: در شرایطی که اقتصاد کشور نیاز به خروج از تک محصولی شدن دارد، تولید محصولات پاک و ارگانیک می‌تواند با قبضه بازار کشورهای متقاضی و توسعه صادرات، بهره وری اقتصادی برای ایران داشته باشد.

مدیرجهاد کشاورزی خاش از دیگر برآیندهای این اقدام را ارتقای سلامت و کاهش هزینه‌های درمان در کشور دانست و گفت: محصول پاک، محصولی است که کود شیمیایی به طور اصولی و نه غیرضروری در آن استفاده شده باشد و تنها در راستای رفع نیاز اکولوژیک و فیزیولوژیک محصول باشد.

وی همچنین بهره گیری از کودهای زیستی یا ورمی کمپوست را از راهکارهای مناسب برای ارتقای تولید محصول ارگانیک و سالم برشمرد و گفت: لازم است برای جایگزینی این نوع کود زیستی با کودهای شیمایی و سموم تلاش کنیم و شرایط را برای حذف کودهای فسفاته، پتاسه و نیتراته فراهم آوریم.

شهرستان خاش باداشتن بیش از 37 هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات زراعی و باغی و تولید 288 هزار تن انواع محصولات با کیفیت و نیز داشتن تعداد هشت کشاورز و دامدار نمونه استانی در سال جاری بهترین الگوی این بخش درسیستان وبلوچستان بوده است.

ایسنا

(پنج شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۳) ۱۲:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها