چهارشنبه / ۲۵ تیر ۱۳۹۳ / ۱۳:۴۸
سرویس : سلامت - رژیم غذایی
کد خبر : ۴۹۷۴۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سلامت - رژیم غذایی

چاقی کودکان با برند غذاهای ناسالم

محققان دانشگاه میشیگان دریافتند که هرچه کودک با آرم، برندها و تصاویر رستوران‌های فست فودی، نوشیدنی‌های گازدار و سایر غذاهای ناسالم آشنا باشد، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به چاقی قرار دارد.

متاسفانه بسیاری از تحقیقات نشان داد افرادی که در دوران جوانی دچار اضافه وزن هستند، بیشتر به همان صورت نیز باقی می‌مانند.

طی این پژوهش به گروهی کودک سه الی پنج ساله تصاویری از آرم غذاهای ناسالم را نشان دادند سپس دوباره عکس‌هایی از غذاها، بسته بندی‌ها و شخصیت‌های کارتونی که اغلب اینگونه غذاها را تبلیغ می‌کنند نشان دادند. پس از این از بچه‌ها خواسته شد تا این آرم‌ها و غذاها یا برندها را با یکدیگر مرتبط کنند.

بعضی از کودکان با این نوع تبلیغات غذایی کاملا آشنایی داشته و تحت تاثیر این نوع برندهای غذایی قرار داشتند و به همین خاطر برند غذایی را به درستی با غذای مربوطه ارتباط می‌دادند در حالی که بعضی دیگر اصلا آشنایی نداشته و این نوع تبلیغات و برندها بر آنها نیز تاثیری نداشت.

پژوهشگران متوجه شدند کودکانی که آشنایی زیادی با این برندهای غذایی داشتند، شاخص توده بدنی بالایی نیز دارند. علاو بر این محققان دریافتند که انجام فعالیت‌های بدنی به تنهایی نمی‌تواند جلودار عدم مصرف این نوع غذاها برای کودکان باشد چرا که تلویزیون سهم عظیمی در ترغیب کودکان برای تهیه و استفاده این غذاها دارد.

در واقع علت بروز چاقی در کودکان تماشای تلویزیون وعدم تحرک عنوان نشده بلکه آنچه در تلویزیون و در قالب تبلیغات غذایی دیده می‌شود کودکان را چاق می‌کند.

محققان می‌گویند که کودکان در اوایل سن سه سالگی واقعیت غذا را درک می‌کنند و مهم است که انتخاب‌های آنها را در این سنین به سمت انتخاب غذاهای سالم سوق دهیم.

این پژوهش در مجله "Apetite" منتشر شده است.

 

 

 

 

 

 

ایسنا

(چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳) ۱۳:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها