سه شنبه / ۲۴ تیر ۱۳۹۳ / ۱۶:۱۵
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۴۹۷۱۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

فرصت 10 روزه کمیسیون کشاورزی به سازمان جهاد کشاورزی در خصوص ارائه مدارک مربوط به واردات گوشت

ایرانپور گفت: اگر بخواهیم به خودکفایی در خصوص گوشت قرمز برسیم باید علاوه بر برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی، از قاچاق و برون‌رفت این محصول به کشورهای همسایه جلوگیری شود.

علی ایرانپور عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات گوشت گوسفند از ارمنستان گفت: این مضوع فعلا در حد شایعه است و نیاز به بررسی و تحقیق دارد و امروز هم در جلسه‌ای که با مسئولین دام‌پزشکی داریم حتما این موضوع مطرح را می‌کنیم تا صحت و سقم این خبر مشخص شود.

ایرانپور در خصوص علت واردات گوشت قرمز افوزد: متأسفانه چون میزان تولید کشور پاسخگوی نیاز داخلی نیت، مجبور می شویم 20 درصد نیاز گوشت قرمز کشور را از خارج وارد کنیم یعنی چیزی حدود 250 هزار تن واردات گوشت که عمدتا از کشور برزیل وارد می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه سال‌هاست سازمان جهاد کشاروزی قول خودکفایی در گوشت قرمز را در آینده‌ای نزدیک می‌دهد گفت: تاکنون سازمان جهاد کشاورزی در خصوص تحقق این قول‌ها حرکتی انجام نداده است اما راه‌های کوناگونی برای رسیدن به خودکفایی وجود دارد از جمله اینکه در حال حاضر 30 درصد از ظرفیت دامداری‌های داخل کشور خالی است و ما می‌توانیم از طریق پر کردن ظرفیت خالی این دامداری‌ها به تأمین گوشت قرمز برسیم.

ایرانپور در خصوص راه‌های دیگر برای رسیدن به خودکفایی گفت: یکی از راه‌های دیگر برای رسیدن به خودکفایی این است که 10 درصد وزن لاشه‌ دام‌های کشور را افزایش دهیم و این مهم هم از طریق تغذیه مناسب دام، اصلاح نژاد دام‌ها محقق می‌شود.

وی در ادامه افزود: در عین حال یکسری مشکلات وجود دارد از جمله قاچاق دام زنده به خارج از کشور که در حال حاضر از مرزهای کشور ما به ترکیه و عراق و دیگر کشورهای همسایه قاچاق می‌شود اگر جلوی این موارد گرفته شود بخشی از واردات گوشت خود به خود منتفی می‌شود.

علی ایرانپور عضو کمیسیون کشاورزی در ادامه گفت: اگر ما بتوانیم به خودکفایی برسیم علاوه بر جلوگیری از واردات بابت هر تن گوشت قرمزی که در داخل کشور تولید می‌شود حدودا برای 20 نفر اشتغال ایجاد می‌شود و این رقم قابل توجهی است به همین دلیل دولت علاوه بر اینکه می‌تواند ما را به خودکفایی در تولید گوشت برساند می‌تواند اشتغال زایی خوبی هم در حوزه دامپروری کشور و تولید گوشت در داخل ایجاد کند در واقع  هم باعث خودکفایی در تولید گوشت قرمز می‌شود و هم به ایجاد اشتغال پایدار هم کمک به سزایی می‌کند.

این عضو کمیسیون کشاورزی در پایان گفت: بحث تحقیق و تفحص از واردات کالاهایی مثل برنج و گوشت قرمز از وزارت جهاد کشاورزی کلید خورده و تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است.

در تاریخ 18 تیر رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی ارسال و درخواست کرده‌اند همه‌ی اسناد و مدارک خود را در ارتباط با واردات محصولاتی که درخواست شده طی 10 روز به کمسیون ارائه دهند.

گوشت قرمز هم از محورهای این تحقیق و تفحص است و امید دارم که با توجه به فرصت 10 روز از 18 تیر مدارک و مستندات مربوط به واردات گوشت قرمز به کشور و میزان ارز خارج شده از کشور را در اختیار مجلس قرار دهند.

باشگاه خبرنگاران

(سه شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳) ۱۶:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها