سه شنبه / ۲۴ تیر ۱۳۹۳ / ۱۲:۲۱
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۴۹۷۰۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

فهرست، نوع، مقدار و میزان معافیت حقوق ورودی کالاهای مبادله مرزی تعیین می‌شود -

وزارت صنعت معدن و تجارت موظف است ظرف دو ماه با همکاری وزارتخانه‌های کشور و جهاد کشاورزی و گمرک نسبت به بازنگری فهرست، نوع، مقدار و میزان معافیت حقوق ورودی کالاهای مبادله مرزی با رعایت قوانین و مقررات مربوط، اقدام نماید.

به نقل از روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‎جمهور مصوبه هیات وزیران در مورد الحاق تبصره به بند (۲) ماده (۱۰) آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات را برای اجرا ابلاغ کرد.

مصوبه الحاق تبصره به بند (۲) ماده (۱۰) آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت جهاد کشاورزی، گمرک جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد.

هیأت وزیران در جلسه ۱۱ تیرماه ۱۳۹۳ به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

۱ـ متن زیر به عنوان تبصره به بند (۲) ماده (۱۰) آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۳۹۵/ت۱۶هـ مورخ ۶/۲/۱۳۷۳ و اصلاحات بعدی آن اضافه می‌شود:

تبصره ـ مهلت اعتبار کارت‌های بازرگانی برای واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری، پنج سال تعیین می‌شود.

۲ـ ثبت سفارش کالاهای متعلق به واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره‌برداری در مرحلـه رسیدگی در گمرک، از طریق سامـانه وزارت صنعـت، معدن و تجـارت قابل انجام می‌باشد.

۳ـ در اجرای ماده (۱۲) قانون امور گمرکی، نمایندگان دستگاه‌های صادرکننده مجوز در امر صادرات، واردات و ترانزیت موظفند ظرف یک ماه، نمایندگان تام‌الاختیار خود را حداقل در ده گمرک کشور با تشخیص گمرک جمهوری اسلامی ایران مستقر و با استفاده از سامانه الکترونیکی، مجوزهای مربوط را صادر نمایند.

۴ـ گمرک جمهوری اسلامی ایران با همکاری دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط مکلفند ظرف یک سال به نهایی‌سازی و استقرار پنجره واحد تجاری فرامرزی در گمرک اقدام نماید.

۵ ـ وزارت صنعت معدن و تجارت موظف است ظرف دو ماه با همکاری وزارتخانه‌های کشور و جهاد کشاورزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران نسبت به بازنگری فهرست، نوع، مقدار و میزان معافیت حقوق ورودی کالاهای مبادله مرزی با رعایت قوانین و مقررات مربوط، اقدام نماید.

۶ ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است ظرف سه ماه نسبت به تعیین تکلیف وضعیت واردکنندگانی که صددرصد هم‌ارز ریالی مبلغ واردات کالا را در هنگام گشایش اعتبار پرداخت نموده‌اند و بانک عامل گشایش‌کننده اعتبار به تعهد خود عمل ننموده است، اقدام نماید.

تبصره ـ گمرک جمهوری اسلامی ایران، فهرست پرونده‌های مذکور را بر حسب بانک عامل گشایش‌کننده اعتبار، واردکننده و نوع کالا، ظرف یک ماه به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام نماید.

۷ ـ متن زیر به عنوان تبصره به بند «ج» ماده (۳) آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی موضوع تصویب‌نامه شماره ۲۶۲۷۵۸/ت۴۷۷۷۵هـ مورخ ۲۹/۱۲/۱۳۹۱ اضافه می‌شود:

تبصره ـ مسئولیت پیگیری و نظارت بر حسن اجرای این بند برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و این وزارت موظف است گزارش عملکرد آن را به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه دهد.

۸ ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است ترتیبی اتخاذ نماید که طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶ تعداد طبقات تعرفه‌ای جداول منضم به کتاب مقررات صادرات و واردات از چهارده طبقه به شش طبقه کاهش یابد.

۹ـ به منظور تسهیل بیشتر تجارت خارجی، وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، ارتباطات و فناوری اطلاعات و صنعت، معدن و تجارت تا پایان سال ۱۳۹۳، ارتباط کامل الکترونیکی گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی را فراهم آورد.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

(سه شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳) ۱۲:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها