دوشنبه / ۲۳ تیر ۱۳۹۳ / ۱۲:۵۴
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۴۹۶۷۰
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات
عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی:

فرآوری غیراصولی آجیل و خشکبار ماده­ای سودمند را به ترکیبی زیان­آور تبدیل می­کند

به گزاش فودنا، عضو هیئت علمی گروه فرآوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با بیان اینکه اغلب فرآوری آجیل و خشکبار در کشور ما به صورت سنتی و غیر اصولی انجام می­شود گفت: این نوع از روش­ها به دلیل نبود کنترل درست و علمی معمولاً سبب از بین رفتن ارزش تغذیه­ای آجیل و خشکبار شده که نه تنها برای بدن مفید نبوده بلکه می تواند زیان آور نیز باشد.

به گزارش شبکه خبری صنایع غذایی ایران و به نقل از روابط عمومی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی دکتر علیرضا صادقیان ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: مغزها منبع بسیار غنی از ویتامین­ها نظیر A و E و املاحی چون فسفر، منگنز، کلسیم، آهن و سلنیوم  هستند به‌علاوه، وجود اسیدهای­چرب ضروری امگا-3 و امگا-6 در این  محصولات آنها را در مقایسه با بسیاری از مواد غذایی ارزشمندتر ساخته است.

وی تصریح کرد: روش­های قدیمی فرآوری نظیر نمک­سود­کردن، خشک­کردن و دیگر مواردی از این قبیل، مواد مغذی آجیل و خشکبار را از بین برده و در برخی موارد با تولید ترکیبات مضر سلامتی مصرف­کننده  را به خطر می‌اندازند به عنوان مثال افزودن بیش از حد نمک به پوسته بیرونی برخی از انواع آجیل و خشکبار  برای فرآوری سبب افزایش فشار خون شده  که خود عوارض متعددی را برای مصرف کننده ایجاد می‌کند.

عضو هیئت علمی گروه فرآوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی  ادامه داد: به علاوه، در برخی موارد فرآوری با روش­های غیر علمی و سنتی سبب فساد و مسمومیت این دسته از مواد غذایی می­شود. به عنوان مثال می­توان به مسمومیت­های غذایی ناشی از آلوده شدن آجیل و خشکبار با سموم قارچی نظیر آفلاتوکسین اشاره کرد که مصرف آن عوارض جدی از جمله ابتلا به سرطان به دنبال دارد.

صادقیان در ادامه با اشاره به پایین بودن بازده اقتصادی روش­های سنتی فرآوری آجیل و خشکبار خاطر نشان کرد: روش­های سنتی از آنجایی که بازده پایینی به لحاظ حفظ مواد مغذی و بهره وری انرژی داشته و سبب هدر رفتن بخشی از ماده خام می­شوند، از نظر اقتصادی صرفه مناسبی نداشته و سبب پایین آمدن سود بالقوه این صنعت می­شوند.

وی با بیان اینکه انجام پژوهش­های کاربردی در زمینه­های مختلف فرآوری و بسته­بندی می­تواند در اجرای درست این مراحل، تضمین سلامت محصولات و افزایش سود حاصله از فرآوری آن تأثیر به‌سزایی داشته باشد خاطر نشان کرد: در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی برای بهبود کیفیت فرآوری آجیل و خشکبار اقدامات زیادی در قالب طرح­های پژوهشی با بهره­گیری از دانش نوین انجام شده است.

عضو هیئت علمی گروه فرآوری مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی افزود: از جمله طرح­های انجام گرفته در پژوهشکده می­توان به انجام تحقیقات کامل در زمینه فرآوری و بسته­بندی پسته، زرشک و چند محصول راهبردی دیگر اشاره کرد.

صادقیان اضافه کرد: انجام تحقیقات کاربردی به دلیل ارائه راهکارهای جدید در نگهداری مواد مفید این دسته از مواد غذایی، سبب افزایش امنیت غذایی و ارتقاء سطح سلامت جامعه در تمام گروه­های سنی می­شود.

 

 

(دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۳) ۱۲:۵۴
Ayoub
۱۳۹۳/۰۹/۲۰ Iran
0
0
0

با سلام. لطفا در مورد روشهای نگهداری و فراوری صحیح و نوین خشکبار بنده را راهنمایی کنید. ممنون


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها