یکشنبه / ۲۲ تیر ۱۳۹۳ / ۱۲:۳۴
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۹۶۱۷
گزارشگر : ۱۰۳۰
سرویس سرویس عمومی
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی خبر داد

تدوین ۵ برنامه کلان برای اجرای سیاست‌ اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی از تدوین ۵ برنامه کلان برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی خبر داد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عباس کشاورز در جمع مدیران و کارشناسان امور زراعت کشت و صنعت مغان پارس آباد افزود: برنامه ما در وزارت جهاد کشاورزی حرکت به سوی تولید داخلی جهت قطع وابستگی است، لذا دغدغه امروز کمیته اقتصادی دولت و در راس آن رییس جمهوری، امنیت غذایی و حرکت به سمت خودکفایی محصولات است.

تدوین 5 برنامه کلان برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی

کشاورز گفت: افزایش تولید محصولات اساسی ،افزایش درآمد صادراتی، افزایش تولید نهاده ها، کشت پاییزه و زمستانه و اجرای کشت فراسرزمینی، پنج برنامه کلان بخش کشاورزی است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری طرح های 10 ساله تدوین کرده‌ایم.

وی بیان کرد: امروز کشور به سرمایه گذاری مولد نیازمند است و باید تحقیقات در امر کشاورزی به عنوان محور استقلال کشور مد نظر باشد.

کشاورز از تدوین پنج برنامه کلان در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی خبر داد و افزود: افزایش تولید محصولات اساسی ،افزایش درآمد صادراتی، افزایش تولید نهاده ها، کشت پاییزه و زمستانه و اجرای کشت فراسرزمینی، پنج برنامه کلان بخش کشاورزی است.

وی اضافه کرد: در سال جاری، توسعه مکانیزاسیون برای همه محصولات و برای همه تجهیزات مورد عرضه اعم از تجهیز ادوات کمباین و تراکتور با مارک شناخته شده و مورد قبول متقاضیان صورت می گیرد.

کشاورز ، توسعه کشت پاییزه و زمستانه را از دیگر سیاست های وزارتخانه نام برد و گفت: اگر بخواهیم وابستگی را کم کنیم باید مناطقی را برای کشت برخی محصولات مانند چغندر قند که نیاز آبی بالایی دارند انتخاب و به کشت پاییزه بپردازیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: این شرکت به عنوان یک واحد بزرگ کشاورزی - صنعتی، می تواند در کشاورزی کشور اثرگذار باشد.

کشاورز اظهار کرد: ما چهار دشت کشاورزی در کشور داریم که یکی از مناطق حاصل خیز کشاورزی کشور دشت مغان است، لذا فرصت بسیار خوبی است تا پیشرفت علوم کشاورزی را به عرصه ظهور برسانیم و حتی در مقایسه با دیگر کشورها، خودکفا و پیشرو باشیم.

وی ادامه داد: کشت و صنعت مغان باید محل عرضه و معرفی پدیده های نو و ارائه مدل های جدید در عرصه تولیدات کشاورزی باشد و امروز ظرفیت آبی و خاکی مغان محل مناسبی برای کشت محصولات زراعی می باشد.

وی گفت: کشاورزی رعیتی و سنتی هنر کشاورزی نیست و ما باید از کشاورزی سنتی به سوی کشاورزی مدرن حرکت نماییم.

عمده محصولات کشاورزی ایران با حداقل مواد شیمیایی تولید می شود

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر بخش عمده ای از محصولات کشاورزی کشور با حداقل مواد شیمیایی تولید و در بازار مصرف عرضه می شود.

عباس کشاورز روز پنجشنبه در جریان بازدید از مزارع کشاورزی بخش خصوصی و تحقیقاتی مرکز تحقیقات کشاورزی استان اردبیل در پارس آباد با تاکید بر تولید محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک، افزود: تولید محصولات زراعی پاک و ارگانیک در ایران و کشورهای خارجی از جایگاه خاصی برخوردار است.

وی، با بیان اینکه بسیاری از محصولات تولید داخل، بدون آفات و با کمترین مواد شیمیایی استحصال می شود، ادامه داد: در تولید و عمل آوری مرکبات در جنوب کشور از هیچ گونه سموم شیمیایی استفاده نمی شود و محصول تولید این مناطق کاملاً ارگانیک و عاری از مواد شیمیایی می باشد.

کشاورز، بر تولید غذای سالم در کشور تاکید کرد و گفت: محصولات کشاورزی باید با حداقل باقیمانده مواد شیمیایی تولید و در بازار عرضه شود تا هیچگونه عوارضی بر سلامتی نداشته باشد.

به گفته وی، تولید محصولات غیراستاندارد در برخی موارد ناشی از حضور صنعت و کارخانه های صنعتی در کنار مزارع کشاورزی است و در این گونه موارد فاضلاب های صنعتی خساراتی به کشاورزی وارد می کند.

کشاورز، با بیان اینکه وضعیت کشاورزی ما از نظر پایداری مطلوب نیست، ادامه داد: یکی از برنامه های دولت تدبیر و امید و وزارت جهادکشاورزی، تدوین برنامه های پایداری است که در این راستا می خواهیم، کشاورزی حفاظتی را به عنوان یک پروژه ملی تدوین و اجرا کنیم.

وی ، ابراز امیدواری کرد با ارائه تکنولوژی های مناسب و با حضور محققان کشاورزی در مزارع و نیز تلاش همگانی بتوانیم رویکرد برگشت پایداری به بخش کشاورزی را در حداقل زمان ممکن شاهد باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در سفر به پارس آباد، از قطعه تکثیر لاین ذرت ، مزرعه تکثیر بذر پنبه رقم مهر و طرح تحقیقی کشت پاییزه چغندرقند مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل(مغان) و مزارع صیفی جات، ذرت بذری و کارگاه تولید حشرات مفید بازدید کرد و از نزدیک در جریان مشکلات بخش کشاورزی این شهرستان قرار گرفت.
(یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳) ۱۲:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها