جمعه / ۲۰ تیر ۱۳۹۳ / ۰۶:۳۹
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۴۹۶۰۶
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس
مهدی جاویدپور، سردبیر اقتصادی

نوسانات اخیر بورس نتیجه سیاست­های کلان اقتصادی کشور

نوسانات اخیر بورس نتیجه سیاست­های کلان اقتصادی کشور است و روند رشد شاخص بورس طی روزهای اخیر نیز حاصل تغییر در نرخ اعلامی پتروشیمی­ها و قیمت خودروها از سوی شورای رقابت است که منجر به جهش در بازار سرمایه شد. البته نوسانات شاخص بورس طی ماه­های اخیر نشان این است که وقتی تصمیمی در بدنه­ دولت گرفته می­شود که بدون بررسی و کار کارشناسی است، یعنی در واقع نمی­دانند که چنین تصمیمات چه آثار مخربی بر بخش­های گوناگونی از اقتصاد خواهد گذاشت.

 به هر حال تغییر نرخ خوراک گاز شرکت پتروشیمی با توجه به اخباری هم که وزارت نفت اعلام کرد، منجر به تغییر نرخ بورس شد. این نشان‌دهنده­ این است که تصمیمات باید بر اساس کار کارشناسی صورت بگیرد و جنبه‌های کلان اقتصادی را بیشتر مد نظر قرار دهند، تا  آثار مخرب کمتری بر بازار سرمایه سرریز شود. به عنوان نمونه برای صنعت پتروشیمی که در رقم بودجه افزایش نرخ خوراک دادند، تغییراتی حاصل شد که منجر به افزایش نرخ گاز شد، اما در عمل اجرایی نشد. چرا که این شاخص به عنوان یک شاخص پیشروی بورس و نماگر اقتصادی مطرح است، که در نهایت باعث افت شاخص بورس شد. طی روزهای گذشته که شاهد افت شاخص بورس بودیم خیلی از سهامداران با کاهش­های آنچنانی روبه‌رو شدند و احتمال می­دادند که بیشتر متحمل زیان شوند، لذا سرمایه‌شان را از بازار بورس خارج کردند. مهم‌ترین دلیلی که باعث شد پول از بازار سرمایه خارج شود بروز احساس ناامنی نسبت به اتفاقاتی بود که در این بازار روی داد. این احساس ناامنی بر اثر تصمیمات کارشناسی نشده ایجاد شد. در واقع چه کسی باید جوابگوی کسانی باشد که سرمایه­ خود را در بازار بورس سرمایه­گذاری می­کنند اما متضرر می‌شوند.

لذا کارشناسی­های صورت‌گرفته در سطح  کلان اقتصادی، کارشناسی­های علمی، معتبر  و قابل اتکا نیست . در حال حاضر یک نگاه کلان و استراتژی بلندمدت نسبت به بازار سرمایه وجود ندارد و دچار روزمر‌گی شده‌ایم. درحالی که دولت باید در مورد تمام بازارها از جمله بازار سرمایه استراتژی بلند مدت داشته باشد. در این راستا نباید تصمیمات یک­شبه و مقطعی را بدون کارشناسی به اجرا گذاشت .

متاسفانه بی­تدبیری باعث روند منفی شاخص بورس شده و اگر دولت بازار سرمایه را که به عنوان یکی از موتورهای رشد اقتصادی محسوب می شود از دست بدهد با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد. در این حالت یکسری اتفاقات اقتصادی و تصمیمات غیر کارشناسانه که توسط مسئولان اتخاذ می­شود، نمی­تواند تاثیرگذار باشد و این دستکاری­ها، مقطعی، موردی و تصمیمات خلق‌الساعه است؛ درحالی که بازار سهام ما به صورت بنیادی مشکل دارد و از مهم­ترین مشکلات آن کمبود وجه نقد و خروج نقدینگی از بازار سرمایه است.

در نهایت باید گفت امسال به دلیل یکسری دستکاری­هایی که در روند مکانیسم عرضه و تقاضا انجام گرفت و همچنین یکسری تصمیمات اقتصادی و سیاسی که بعد از رشد شاخص گرفته شد باعث نزول شاخص بورس شد. این وظیفه بر عهده متولیان بورس است که نقش و جایگاه بورس در اقتصاد را برای مسئولین اقتصادی دولت تشریح کنند و متولیان سازمان بورس باید نگاهی کلان­تر داشته باشند و بیشتر روی نقش بازار سرمایه در جایگاه اقتصاد کشور فکر کنند تا این­که بخواهند مکانیزم های کنترل مدیریت شاخص را در نظر بگیرند. 

 

 

مهدی جاویدپور

(جمعه ۲۰ تیر ۱۳۹۳) ۰۶:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها