سه شنبه / ۱۷ تیر ۱۳۹۳ / ۱۰:۰۵
سرویس : ماشین آلات صنایع غذایی
کد خبر : ۴۹۵۱۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس ماشین آلات صنایع غذایی

ماشین آلات کشاورزی ما عمدتاً با نوع بافت خاک‌هایمان، همخوانی ندارند

یک کارشناس ارشد زراعت گفت: ماشین‌ها و ادوات کشاورزی ما عمدتاً با نوع بافت و ساخت خاک‌هایمان، همخوانی نداشته و از این رو باعث نامرغوبی خاک‌ها و کاهش توان تولیدی در بخش کشاورزی می شود.

رامین ترامشلو از نبود تنوع در ماشین آلات و اداوات کشاورزی به عنوان یک معضل در بخش کشاورزی یاد کرد و افزود: استفاده از ادوات و ماشین آلات کشاورزی باید متناسب با خاک و اقلیم منطقه انجام شود اما در کشور ما به این مهم توجه چندانی نمی شود.

نبود تنوع در اداوات کشاورزی در ایران

این کارشناس جهادکشاورزی گرمسار تصریح کرد: باید با مدیریت و تدبیر از ماشین آلات روز دنیا در عرصه کشاورزی کشورمان استفاده و با نوسازی ناوگان ماشین‌های کاشت و داشت و برداشت در سطح مزرعه، شاهد بهبود وضعیت خاک و منابع تولید و همچنین افزایش بازده و عملکرد محصولات زراعی باشیم.

وی ادامه داد: با نگاهی گذرا به خاک‌های کشورمان در می یابیم که در سالهای اخیر به دلیل استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی و سموم و کاهش میزان مواد آلی خاک و افت کیفیت آبها و استفاده نابجا از ماشین‌ها و ادواتی که همخوانی با نوع بافت و ساخت خاکهایمان نداشته اند باعث نامرغوبی خاکها و کاهش توان تولیدی آنها شده‌ایم.

سه دهه است که در همه مزارع مان از شمال تا جنوب از تراکتور فرگوسن استفاده می‌کنیم

وی با بیان اینکه نقش ماشین‌ها و ادوات کشاورزی در پروسه تولید بسیار مهم است ولی در ایران توجه چندانی به آن نمی شود؛ توضیح داد: بعنوان مثال در اکثر نقاط دنیا نوع ماشین با نوع خاک‌ها و شرایط اقلیمی و توپوگرافی منطقه متناسب است و بر این اساس انواع تراکتورها و ماشین‌ها طراحی و ساخته و به کار برده می شوند. ولی در کشورمان تنوع ماشین کم بوده و در اکثر خاک‌ها و اقلیم‌ها و نواحی به طور یکسان استفاده می شود از شمال تا جنوب از شرق تا غرب، در دشت و کوهستان و جلگه، تراکتور مسی فرگوسن 285 با 75قوه اسب بخار از سه دهه گذشته تا کنون در مزارع ما مشغول کار است و این در حالی است که طی این سه دهه شرایط بافت و ساخت خاکمان تغییرات فراوانی داشته اما تراکتورهای مزارع ما با توجه به این تغییرات، به روز رسانی نشده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز هم سالانه بخشی از اعتبارات را به این نوع تراکتورها اختصاص داده‌اند گفت: متاسفانه در حال حاضر شاهدیم که بخشی از سرمایه ملی صرف خرید این نوع ماشین ها با کارایی کم و تکنیک پائین شده و در مدت زمان کوتاهی در مزرعه بلا استفاده باقی می ماند.

بیشتر ادوات و دنباله بندهای کشاورزی نیازمند تراکتورهای سنگین مدرنند

وی اضافه کرد: اگر با رویکرد کشاورزی حفاظتی به موضوع نگاه کنیم عدم کارایی این نوع تراکتورهای سبک، بیشتر روشن می شود و فقط ذکر این نکته کافی است که بیشتر ادوات و دنباله بندهای کشاورزی حفاظتی نیاز به تراکتورهای سنگین مدرن دارد و تراکتورهای سبک از جمله مسی فرگوسن 285 قادر به کشیدن آنها نیستند.

ایسنا

(سه شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳) ۱۰:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها