سه شنبه / ۱۷ تیر ۱۳۹۳ / ۰۲:۲۲
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۴۹۵۱۶
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس فرآورده های لبنی
مهندس چمنی در گفتگو با فودنا:

شلیک گلوله آغاز ماراتن برای افزایش قیمت شیر توسط دولت / افزایش شیر خام مغایر با 3 سیاست دولت

حسین چمنی در گفتگو با فودنا گفت: گلوله آغاز ماراتن افزایش قیمت شیر توسط دولت با اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی و ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت شیر خام شلیک شده و صنایع تبدیلی در حالیکه دخالتی در این تصمیمات ندارند ، عواقب آنرا تحمل می کنند . از این رو بهتر است با مردم شفاف سخن گفته شود و صنایع تبدیلی بی جهت مقصر افزایش قیمت معرفی نشوند.

مشاور مدیر عامل صنایع شیر ایران در مورد افزایش قیمت شیر خام گفت: ستاد تنظیم بازار بدون توجه به مولفه های متعدد موجود در بازار ، یکسویه اقدام به افزایش قیمت شیر خام  از 1100 تومان به 1440 تومان کرده است و این به معنای افزایش 30 درصدی قیمت  است.

مهندس حسین چمنی در این گفتگو ادامه داد: در مورد اعمال افزایش قیمت شیر خام باید به همه ی جوانب موضوع توجه داشت ، یک سمت قضیه دامداران ، سمت دیگر صنایع تبدیلی و در سوی دیگر مردم و سرانه مصرف شیر هست، که هر کدام به نوبه ی خود در جایگاه مهمی حضور دارند و نمی توان آنها را در این تصمیم نادیده گرفت.

وی در مورد اتخاذ این تصمیم گفت: دوستان تکلیف یک بخش را روشن می کنند و در مورد موضوعات دیگر سکوت می کنند، یعنی مشکل شیر خام را حل می کنند و در موارد دیگر پاسخگو نمی باشند، تا مشکلات بوجود آمده دیگر، خودشان  در صدد حل مشکل برآیند، که این درست نیست!!

تصمیم گیری باید با در نظر گرفتن تمامی جوانب صورت پذیرد، یعنی جهش قیمتی شیر خام  از 1100 به 1440 تومان اتفاقاتی را موجب می شود که نمی توان در مورد آن سکوت کرد.

مشاور انجمن صنایع لبنی در بررسی افزایش قیمت 30 درصدی شیر خام افزود: در یک بررسی ساده و جامع این اقدام، در 3 بخش متفاوت مغایر با سیاست های دولت یازدهم است:

مغایرت اول : مغایرت با سیاست ضد تورمی دولت یازدهم

ایشان با اشاره به سیاست ضدتورمی دولت و اعلام شیب ملایم تورم در مرحله دوم اعلام کرد:  وقتی قیمت شیر خام از 1100 تومان به 1440 تومان افزایش پیدا می کند ، اگر صنایع تبدیلی بخواهد همین شرایط بحرانی موجود خود را از نظر حاشیه سود  حفظ کند، باید 30%  افزایش قیمت داشته باشد . همگان قبول دارند که افزایش سی درصدی قیمت در مهمترین بخش سبد غذایی مردم شوک به بازار وارد می کند  و  این با سیاست ضد تورمی دولت تضاد آشکار دارد، یعنی در شرایطی که دولت آمار می دهد که  تورم را مهار کرده ، این اتفاق می تواند تورم کل کشور را تحت تاثیر قرار بدهد . این اتفاق با ادعای شیب ملایم افزایش قیمت هم در تضاد است!

 

مغایرت دوم: رکود صنعت

مهندس چمنی در بیان دومین مغایرت این افزایش قیمت با سیاست های دولت به عواقب این اقدام و منتهی شدن به رکود صنعت اشاره کردند و افزودند: دومین نکته ای که می توان پیش بینی کرد این است که با چنین اتفاقی - یعنی افزایش سی درصدی قیمت - مصرف داخلی بشدت کاهش یافته  و صادرات فرآورده های شیری نیز فرصت رقابت با رقیبان بین المللی را در بازار های منطقه و جهان از دست می دهد. نتیجه ی خروجی های مذکور کاهش بهره وری سرمایه ها در بخش صنایع تبدیلی، کاهش تولید صنعتی و نیز کاهش تولید شیر خام بدلیل نبود تقاضا  خواهد بود و این یعنی رکود بیشتر و افزایش بیکاری  که روشن است با سیاست های ضد رکود دولت مغایرت دارد.

اعمال این قیمت کاهش خرید شیرخام را به همراه خواهد داشت و کاهش تقاضا برای شیر خام ذخایر ژنتیکی کشور را نیز در معرض خطر قرار می دهد، چرا که دامداران را ناگزیر خواهد کرد دام های شیری را روانه کشتارگاه کنند.

 در مورد بعد متاسفانه جایگاه هایی را که در بازار کشورهای همسایه در حضور اروپائی ها و کشورهای دیگر بدست آورده ایم، چطور می توانیم با این تصمیم ها و افزایش قیمت ها حفظ کنیم؟ این در حالیست که رقبای ما در بازار صادراتی سال هاست قیمت خود را ثابت نگه داشته اند و این افزایش ناگهانی و انتحاری قیمت یعنی قطع کامل صادرات، که عالی دیگر برای رکود صنعت در بازار موجود است.

بعنوان مثال فقط مجموعه صنایع شیر ایران روزانه 900 تن شیر خام را – معادل 9 کارخانه بزرگ - دریافت ، تولید و صادر می کند . اگر این رقم به کل کشور تعمیم داده شود در نتیجه ای ساده، این کارخانه ها تعطیل وکارگران آنها بیکار می شوند واین اتفاق ناخوشایندی است که بیش از همه باید دولت را نگران کند.

 

مغایرت سوم:  تضاد علنی با سیاست و شعار سلامت محوری دولت

مشاور صنایع شیر ایران در مغایرت سوم سیاست های اعلام شده ی دولت به نرسیدن به شعار سلامت محوری اشاره کرد و توضیح داد: بدیهی است به محض اینکه افزایش قیمت اعمال شود، شاخص مصرف نزول و  بدنبال آن ضریب سلامت پائین می آید.

دولت یازدهم از ابتدای فعالیت همواره بر سیاست سلامت محور در مقابل روش های بیمار محور تاکید داشته و شیر بعنوان غذای بدون جایگزین در جامعه ای که بسرعت بسمت سالمندی می رود نقش بی بدیلی در تقویت پایه های سلامتی دارد.

 با این اوصاف  چرا یک چنین تصمیمات مهمی  بدون در نظر گرفتن تمامی جوانب اتخاذ می شود؟ متاسفانه از برخی اظهار نظرها، اینگونه برداشت می شود که دوستان سعی داشته اند مشکل دامداران را حل کنند و بقیه را سرگردان رها کنند!!

 

وی گفت: گفته شده طبق قانون انتزاع مسئولیت های مربوط به صنعت شیر به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده ، ولی حتی اگر چند وزارت خانه مسئول باشند  دولت باید نگرشی جامع و تصمیمی همه جانبه اتخاذ کند تا منافع همه بخش ها در آن دیده شده باشد.

با اعلام قیمت  1440  تومان  این توقع برای دامداران ایجاد شده  که صنایع تبدیلی باید با این قیمت شیر خام را خرید کنند.  ما با قیمتی که برای شیر خام می گذارند به هیچ عنوان مشکلی نداریم ولی با این قیمت نمی توانیم بفروشیم و صادر کنیم.

از این رو  صنایع تصمیم شان بر این شد که در نهایت 15% افزایش قیمت انجام شود و به همین تناسب و میزان هم افزایش قیمت شیر خام را بپذیرند.

حسین چمنی در مورد زمان افزایش قیمت خرید شیر خام از دامداران به خبرنگار فودنا گفت: در زمانی که این افزایش قیمت برای محصولات ما انجام  شود، شیر خام را از 1100 تومان، به 1200 تومان افزایش خواهیم داد.

حسین چمنی  

مشاور مدیر عامل صنایع ایران در پایان به افزایش هزینه های صنایع از ابتدای سال با شروع مرحله ی دوم هدفمندی اشاره ای کرد و افزود: ابتدای سال با شروع مرحله دوم هدفمندی یارانه ها توسط دولت محترم و با افزایش قیمت حامل های انرژی، افزایش قیمت حمل و نقل، افزایش میزان دستمزد قیمت تمام شده  با 10 الی 12 درصد افزایش هزینه مواجه شده که با افزایش 15 درصدی قیمت قرار است بخشی از این هزینه ها نیز تامین شود.

(سه شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳) ۰۲:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها