یکشنبه / ۱۵ تیر ۱۳۹۳ / ۱۳:۴۸
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۴۹۴۴۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

سرنوشت فرش و پسته ایرانی در انتظار زعفران

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی گفت: چنانچه وضعیت به همین روند پیش برود زعفران به سرنوشت فرش و پسته ایرانی دچار می‌شود و بازارهای رقابتی را از دست خواهد داد.

غلامرضا میری ، بیان کرد: 30 سال پیش ایران سالانه 30 تن تولید زعفران تولید می‌کرد و این در حالی بود که در آن زمان اسپانیا با تولید 120 تن زعفران در سال از بزرگترین تولیدکنندگان زعفران به شمار می‌رفت اما در حال حاضر اسپانیا تولید را کنار گذاشته اما بازار صادرات را در اختیار گرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر اسپانیا سالیانه یک تن زعفران تولید می‌کند اما 60 تن زعفران صادر می‌کند و ایران حدود 30 تا 40 تن زعفران خود را به این کشور صادر می‌کند.

میری اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر زیرساخت‌های لازم برای صادرات زعفران آن‌گونه که باید فراهم نیست ما باید مشتریانی مثل اسپانیا را حفظ کنیم چرا که با بازاری که سالانه 50 درصد نوسان دارد نمی‌توان آن‌گونه که باید مشتری را جذب کرد.

وی در خصوص مشکلات صادرات زعفران اظهار کرد: هزینه حمل‌ونقل برای هر کیلو زعفران بین 300 هزار تا یک میلیون تومان است و همچنین با وجود عوارض و مشکلاتی مثل اخذ کد ملی کشاورز از صادرکننده نمی‌توان با کشورهای اروپایی رقابت کرد.

میری در خصوص صادرات زعفران با برند ایرانی گفت: تولید کشور سالانه 250 تن زعفران است اما ظرفیت 450 تن بسته‌بندی در سال داریم. 80 درصد زعفران صادراتی ایران به سایر کشورها، در حوزه صنعتی استفاده می‌شود، بنابراین باید در بسته‌بندی، سلیقه مشتریان را مورد توجه قرار داد.

میری در خصوص تولید زعفران در سایر کشورها گفت: در حال حاضر مسوولان افغانستان به دلیل محدود کردن کشت خشخاش در این کشور از کشت زعفران به شدت حمایت می‌کنند و آمریکا نیز اعلام می‌کند که یک بازار برای تولید 40 تنی زعفران در اختیار افغانستان قرار می‌دهد، البته در خصوص توسعه صادرات زعفران مسائل سیاسی نیز مطرح است.

وی به کشورهای مراکش، یونان، ایتالیا، اسپانیا و چین به عنوان تولید و عرضه‌کنندگان زعفران اشاره کرد و گفت: اگر وضعیت بازار زعفران با همین رویه پیش برود این محصول به سرنوشت فرش و پسته دچار خواهد شد و ما بازارهای صادراتی را از دست خواهیم داد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی اضافه کرد: در حال حاضر مسوولان دلسوز هستند اما مشغله‌های کاری، حاشیه‌ها و نبود امکانات باعث شده حمایت‌های لازم از این حوزه انجام نشود و امیدواریم طی سال‌های آینده حداقل موانع از سر راه زعفران برداشته شود.

ایسنا

(یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳) ۱۳:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها