یکشنبه / ۱۵ تیر ۱۳۹۳ / ۱۲:۰۴
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۴۹۴۴۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس تغذیه و سلامتی

مصرف خرما موثر در کاهش سردردهای نزدیک افطار

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: مصرف خرما در وعده سحری در کنار کربوهیدرات و محصولات آردی موجب می‌شود، در طول روزه‌داری، کربوهیدرات به آرامی در بدن آزاد شده و انرژی لازم برای فعالیت روزانه بدن تامین و بدن یکباره دچار افت قند نشود.

دکتر روزبه رجائی غفوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه آذربایجان شرقی با بیان اینکه در شش روز نخست ماه مبارک رمضان، مرکز اورژانس تبریز 47 مورد عملیات به خاطر افت قند خون، کاهش فشار خون و یا ضعف و بی حالی داشته است، یادآور شد: در ماه مبارک رمضان، رژیم پرفیبر بسیار مناسب‌تر و سالم‌تر از رژیم غذایی کم‌فیبر است.

وی با بیان اینکه "خرما" با دارا بودن پتانسیل‌های لازم نیاز تغذیه‌ای مصرف کنندگان را در زمان روزه‌داری فراهم می‌کند، گفت: مصرف خرما در ماه مبارک رمضان به دلیل ارزش غذایی آن توصیه شده است چراکه این میوه، قند خون کاهش یافته در دوران روزه‌داری را جبران می‌کند و به علت دارا بودن فیبر و خاصیت ملین بودن آن، سیستم گوارشی را که به دلیل روزه‌داری بی‌تحرک شده است را به تحرک وا می‌دارد.

به گفته‌ی رجائی غفوری بهترین رژیم غذایی در ماه مبارک رمضان مایعات و قندهای ساده و قابل جذب سریع است چرا که در زمان افطار قند خون در پایین‌ترین حد خود قرار دارد که می‌تواند یکی از علل سردردهای نزدیک افطار باشد و‌ با داشتن رژیم غذایی حاوی خرما می‌توان از ضعف پیش از افطار جلوگیری کرد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان با تاکید بر اینکه وعده افطاری بهتر است با خرما،‌ آب‌ گرم، ‌چای‌ کمرنگ و شیر‌ شروع شود، اظهار کرد: با مصرف این مواد، نیاز شدید بدن به مواد قندی به سرعت برطرف شده و بدن آمادگی بهتری برای استفاده از مواد غذایی دیگر را پیدا می‌کند.

وی در خصوص فیزیولوژی روزه‌داری نیز با بیان اینکه سوخت و ساز غذا در بدن انسان حدود هشت ساعت پس از آخرین وعده غذایی یعنی هشت ساعت پس از زمانی که جذب مواد مغذی موجود در غذای مصرفی خاتمه می‌یابد، دچار تغییر می‌شود گفت: در شرایط طبیعی، قند موجود در بدن که به آن گلوکز می‌گویند و در کبد و عضلات ذخیره می‌شود منبع اصلی انرژی بدن به حساب می‌آید.
(یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳) ۱۲:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها