شنبه / ۱۴ تیر ۱۳۹۳ / ۱۰:۲۲
سرویس : اخبار شرکتهای غذایی بورس
کد خبر : ۴۹۳۷۹
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اخبار شرکتهای غذایی بورس
مهدی جاویدپور، سردبیر اقتصادی فودنا

پاسداشت قلم به بهانه روز قلم

هر کسی توتمی دارد، و توتم من « قلم» است؛ این بخشی از آن نوشته‌ای است که دکتر علی شریعتی در پاسداشت «قلم» به یادگار گذاشت.

قلم، زبان عقل و معرفت است و رسالتش بیان حقایق و آگاهی بخشی است و چنین است که پاسداشت حرمت آن سرمایه‌ای برای کسب اعتماد عمومی است؛ این اندیشه‌ای است که بارها و بارها و از سالیان دور همواره دلسوزان و روشنفکران بدان تاکید داشته‌اند.  به یاد دارم در سال‌های نه چندان دور وقتی روزنامه‌نگاران در محفلی دور هم جمع شده بودند ، یکی از دوستان جمله‌ای گفت که بر دلم نشست. این استاد فرهیخته اهالی قلم را  ایثارگر خواند و مانند همیشه در تمام روزهای ناامیدی ابراز امیدواری بود بر اینکه این نیز بگذرد، چنین هم شد و اینک دولت تدبیر و امید با اتکا به حمایت مردم بر مسند نشسته است البته با انبوهی از مشکلاتی رو به روست. در این سال‌ها همواره سخن‌های بسیاری گفته شد از رسالت اهل قلم بر حفظ حرمت آن ولی آنچه عیان بود اینکه به نویسنده‌ آموخته شد، گاه نباید با صراحت سخن بگوید و فراموش شد نقشی که « قلم» در فرهنگ‌سازی و روشنگری دارد. سعه صدر مسئولان در حفظ حرمت اهالی قلم و صاحبان فرهنگ است که موجب می‌شود تا دیده بان‌های جامعه واقعیت‌ها را بنگرند و مشکلات را بیان کنند و با بیان حقایق مسئولان را برای حرکت افکار عمومی در مسیر حفظ منافع و مصالح ملی همراهی نمایند. ولی چه بسا که گاه تنگ نظری‌ها و سلیقه‌ورزی‌ها مانع از آن می‌شود که ابهامات برطرف شود و این گاهی مانع گردش آزاد اطلاعات و آگاهی بخشی می‌گردد.

مقاله - یادداشت

قلم زبان دوم انسان است و این از ابتدای خلق قلم توسط بشر مشهود بوده است. سنگ نوشته‌هایی که از دوران کهن به یادگار مانده‌اند گویای فرهنگ و تمدنی هستند که قرنها پیش از ما وجود داشته است و تاریخ نگارانی که رسالت قلم را پاس داشته‌اند و به ثبت وقایع و حقایق پرداخته‌اند، در واقع روشنگرانی‌اند که سفیران آگاهی بخش نسل‌های بعد از خود هستند. بنابراین هیچگاه نباید فراموش کرد که قلم تاثیرگذار‌ترین رسانه در هدایت افکار عمومی است و بجاست که به جای گرفتار شدن در حلقه تنگ نظری‌ها با تبیین این نقش و تاثیر‌گذاری به برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از آن پرداخت. شاید این همان نقشی است که دکتر روحانی رئیس دولت تدبیر و امید به عنوان یکی از اهالی قلم در جرگه نویسندگان آن را درک کرده و بارها بر این تاکید داشته که بر همان عهد و وفای خود با اصحاب رسانه پایبند است تا محیطی امن را برای اهالی قلم و رسانه فراهم سازد ولی به نظر می‌رسد که این وفای به عهد تنها زمانی محقق می‌شود که همگان با پرهیز از افراطی‌گری و با اهتمام بر اصل اخلاق بر مدار اعتدال گرایی و اندیشه ورزی و نه نگرش صرف سیاسی، آستانه تحمل نقد‌پذیری را بالا ببرند و گرنه اصلاح و نوشتن مجدد قوانین، تنها حرکتی شعارگونه است که بارها و بارها در دور تسلسل اتفاق افتاده است.

 

مهدی جاویدپور

سردبیر اقتصادی

 

(شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۳) ۱۰:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها