سه شنبه / ۱۰ تیر ۱۳۹۳ / ۱۴:۲۹
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۴۹۳۰۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

پنیر سنتی تالش، هر چه کهنه‌تر، بهتر

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان تالش از تولید 689 هزار کیلوگرم پنیر در تالش در سه ماهه نخست سال‌جاری خبر داد.

 پنیر یکی از گونه‌های لبنیات است که به طور گسترده‌ای در صدها نوع مختلف از شیر، تهیه و در اکثر نقاط جهان مصرف می‌شود. پنیر را معمولا از شیر گاو، گاومیش، بز و گوسفند تهیه می‌کنند. پنیر تالش یکی از پنیرهای کم نظیر در دنیا از نظر طعم و مزه است که می‌تواند با بهترین پنیرهای دنیا رقابت کند.

تجارتی، یکی از کارشناسان پنیر تالش با بیان اینکه پنیر تالش که به صورت سنتی در تالش تهیه می‌شود طرفداران زیادی نیز دارد و این روزها گردشگران در تالش این پنیر را در کنار دیگر سوغات گیلان جای داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: زنان تالشی در فصل بهار حدود ساعت 11 تا 12 و در فصل تابستان در حدود ساعت 13 تا 14 گوسفندان را می‌دوشند و سپس شیر را از یک صافی پارچه‌ای یا توری نازک عبور می‌دهند، بعد از گذراندن از صافی، به شیری که هنوز گرم است، مایع پنیر زده و در یک دیگ با آب ترکیب می‌کنند. این مخلوط بعد از مدتی می‌بندد. سپس با یک کاسه فلزی، مایع به دست آمده را داخل دیگی که روی آتش اجاق است ریخته و در مدت زمان 10 تا 15 دقیقه خمیر دیگری به دست می‌آید. این خمیر را در ظروفی که از جنس چوپ و به شکل بشقاب است، می‌ریزند و با فشار دست، آب آن را می‌گیرند و پنیر باقی می‌ماند.

تجارتی افزود: این پنیر به پنیر تالش معروف است یا در محل فروخته می‌شوند و یا اینکه توسط خریداران سنتی محلی در شهر خریداری می‌شوند. قیمت پنیر تازه از پنیر کهنه ارزان‌تر است زیرا پنیر کهنه نمک سود شده و مدت زمان بیشتری، سالم باقی می‌ماند. پوست بز و گوسفند نیز را برای نگهداری کشک و پنیر و نگهداری کره در فصل زمستان آماده می‌کنند.

علی موسوی، سرپرست جهاد کشاورزی تالش در جلسه کشاورزی تالش از تولید 4 میلیون و 500 هزار لیتر شیر و 689 هزار کیلوگرم پنیر در سه ماهه اول سال 93 در شهرستان تالش خبر داد و گفت: ارزش اقتصادی این میزان شیر به ارزش اقتصادی 4.5 میلیارد ریال و پنیر به ارزش اقتصادی 5.5 میلیارد ریال است که در سه ماهه نخست سال 93 در شهرستان تولید شده است.

وی با بیان اینکه شهرستان تالش 507 هزار و 862 رأس دام سبک و سنگین دارد، خاطرنشان کرد: این مقدار توسط 12 هزار و 400 دامدار تالشی تولید شده است.

ایسنا

(سه شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۳) ۱۴:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها