شنبه / ۷ تیر ۱۳۹۳ / ۱۲:۳۰
سرویس : خواندنی های
کد خبر : ۴۹۱۸۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خواندنی های

زنده باد تولید ملی!/ میرمصطفی چگونه عالی نسب شد

نه سال از درگذشت میرمصطفی عالی نسب پرچمدار تولید ملی گذشت؛ مردی که تمام زندگی خود را صرف تولید ملی کرد و کارآفرین ماندگار شد. نوشتن از او و اینکه استاد چه کرد که همه را به تحسین برانگیخت، سخت اما وظیفه است؛ آنهم در شرایطی که نسل سومی‌ها هنوز شناخت دقیقی از او ندارند و نمی‌دانند میرمصطفی چگونه عالی نسب شد.

این‌ روزها و هفته‌ها که رسانه‌ها و مطبوعاتی کشور را ورق می‌کنیم، گزارش چندانی درباره پرچمدار تولید ملی که از او به عنوان مرد میدان عمل اقتصادی در اقتصاد جنگ نام برده می‌شد، نمی‌بینیم و انگار نه انگار که در تیرماه یکی از چهره‌های ماندگار اقتصاد ایران از دنیا رفته است.

چرا باید استاد را فراموش کرد و اندیشه‌های اقتصادی او را که سرشار از "عرق ملی" و مصداق شعار "ما می‌توانیم" بوده و هست، از یاد برد. آیا دست‌هایی درکار هستند تا مانع از رفتارشناسی استاد شوند؟ آیا چهره کردن افرادی که اقتصاد خوانده‌اند اما اقتصاددان نیستند، هنر است و یا اینکه چهره‌های ماندگار را بر آنان ترجیح دهیم؟ وقتی این گونه کارها و اقدامات را می‌بینیم، تاسف می‌خوریم و اشک‌ می‌ریزیم.

"انسانى دانا، مدیرى مبتکر، مؤمنى روشن بین، مردى نیکوکار و دلسوز و پرتلاش" از شاخص‌های مرحوم میرمصطفی عالی نسب بود که حضور فعال وی در مباحثات دشوار اقتصادى دولت در دوران جنگ تحمیلى، یادگارى فراموش نشدنى و صبر او در برابر مصائب سنگین، نمونه اى فراگرفتنى است.

باید به زندگی ساده و عاری از تجملاتی استاد نیز توجه داشت و آموخت که چرا برخی‌ها در شرایط فعلی، برای دستیابی به ثروت و قدرت حتی به بیت‌المال به هرکاری دست می‌زنند و در نهایت به جای عذرخواهی از مردم، خط و نشان می‌کشند. به هر حال، چندین توصیه و پیشنهاد به تولیدکنندگان و مردان اقتصادی کشور داریم.

1- به تولیدکنندگان توصیه می‌کنیم، راهی که استاد در تولید ملی درپیش گرفت و کارآفرین ماندگار شد، در پیش بگیرند و همواره و در همه حال – تلخ و شیرینی‌ها – از قشر کارگر دفاع کنند، چراکه راز ماندگاری بنگاه‌ها و کارخانه‌های آنها در همین نکته نهفته است.

2- یک بزرگواری نقل می‌کرد که استاد عالی نسب در وصیت‌نامه‌اش از خانواده خود خواسته بود که او را در کارخانه‌اش خاک کنند. این درخواست استاد نشان می‌داد که او عاشق تولید ملی و برای محیط پیرامون آن ارزش قائل بود و برای ماندگار شدن در این راه بر تمام سختی‌ها غلبه می‌کرد تا تولید باکیفیت و با استاندارد مناسب روانه بازار کند. در این میان، به برخی تولیدکنندگانی که برای سود بیشتر، به کم‌فروشی و عرضه کالاهای بی‌کیفیت و درنهایت گرانفروشی روی آورده‌اند، توصیه می‌شود هرچه سریعتر دست از این کار بردارند؛ اگرچه با این کارهای غیراخلاقی‌شان، امروز پولدار‌تر شود اما قطعا آنان در بازار فردا حضور نخواهند داشت.

3- به مقامات اقتصادی کشور به خصوص متولیان تولید کشور توصیه می‌شود برای غلبه بر مشکلات به خصوص تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی می‌توانند از نسخه پرچمدار تولیدملی نیز استفاده کنند تا بتوانیم فرصت‌های بیشتر از این تهدیدها ایجاد کنیم.

4- تلاش برای شناساندن چهره‌های ماندگار تاریخ اقتصاد ایران چون مرحوم عالی نسب‌ به نسل سومی‌ها باید در دستور کار نهادهای فرهنگی-اقتصادی کشور قرار گیرد تا عالی‌نسب‌های جدید در اقتصاد ایران متولد شوند؛ در غیر این صورت، افرادی می‌آیند و جایگزین این چهره‌ها می‌شوند، که دیگر آن شاخص‌ها و ویژگی‌ها را نخواهند داشت و قطعا همه از این بابت زیان خواهند دید.

5-  بنابرگفته خانواده مرحوم استاد عالی نسب، درحال حاضر و پس از گذشت هشت سال از درگذشت کارآفرین ماندگار اقتصاد ایران، وضعیت کارخانه های او نیمه فعال است و بعضا در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند. از متولیان تولیدکشور تقاضا می‌شود با بررسی مشکلات این کارخانه‌ها و رفع آنها، روح استاد را هم از این بابت شاد کنند.

6- از اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران سئوال داریم که تاکنون درباره شناخت ویژگی‌ها و شاخص‌های چهره‌های ماندگار اقتصاد ایران چون عالی‌نسب‌ها، کار و اقدام قابل توجهی انجام داده است؟

7- باید تلاش شود تا با بررسی اندیشه ‌های چهره‌های ماندگار و کارآفرین اقتصاد ایران، نام و اقدامات آنها را زنده نگه دارد تا نسل سومی‌ها شناخت کافی و دقیقی از آنها پیدا کنند.

ختم کلام را هم به سخنان ماندگار استاد مرحوم میرمصطفی عالی نسب اختصاص می‌دهیم:"عزیزان من! توصیه این پدر پیری که عمری از او باقی نمانده به همه شما و مخصوصا به جوانان، به جوانان عزیز این مرز و بوم مقدس این است که هرگز از تلاش و مجاهده در جهت بسط عدالت و محو استضعاف و  محرومیت و ساختن ایرانی آباد و توسعه یافته دست بر نداشته و این امور عظیم را تنها برای رضای خدا وظیفه خود بدانید. من در زندگی خود همواره دو نکته را مد نظر داشته ام؛ یکی اینکه همنشینان خوبی برای خود انتخاب کرده ام و دیگراین که به مسائل کارشناسی اهمیت داده ام."

* مجتبی قمری وفا
(شنبه ۷ تیر ۱۳۹۳) ۱۲:۳۰
شرکت خرما بن جنوب
۱۳۹۳/۰۵/۲۱ Iran
5
0
0

بسیار جالب ، ولی اگر معرفی بیشتری از استاد میشد بهتر بود با سپاس


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها