دوشنبه / ۲ تیر ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۰
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۴۹۰۳۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

چشم امید نخلداران بمی به توجه‌ی ویژه‌ی دولت «تدبیر و امید»

یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی استان کرمان با توجه به آب و هوا و اقلیم شرق و جنوب کرمان خرماست که با بیش از 80 هزار هکتار نخلستان در شرق کرمان و بیش از 37 هزار هکتار نخلستان در جنوب کرمان این استان بعنوان یکی از قطب‌های تولید خرمای کشور بشمار می‌رود.

محصول این منطقه به خصوص در تولید اقلام مرغوب خرما از جمله خرمای منحصر به‌فرد مضافتی در سراسر دنیا شناخته شده است و بسیاری از کشورهای مسلمان به‌ویژه در ماه مبارک رمضان خرمای خود را از نخلستان‌های بم تأمین می‌کنند.

«محمد زنگی»، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم می‌گوید: امسال بیش از 70 هزار تن خرما در بم تولید می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: پیش‌بینی می‌شود از سطح 10 هزار هکتار از نخلستان‌های این شهرستان، بیش از 70 هزار تن خرما در بم تولید و به بازار مصرف عرضه شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم از ارائه‌ی آموزش به 140 نفر از کشاورزان بم خبر می‌دهد و می‌افزاید: با هدف آشنایی کشاورزان و کارشناسان جهاد کشاورزی این شهرستان با آفت «زنجیره‌ی خرما» و سایر آفات همگانی محصولات کشاورزی، 140 نفر از کشاورزان این شهرستان در کارگاه آموزشی شرکت و از مطالب ارائه شده بهره‌مند شدند.

زنگی ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته با توجه به اینکه ریزش خرما و خشکیدگی خوشه‌های خرما را داشتیم، کشاورزان زیاد متضرر شدند و محصول باقی‌مانده آنها با قیمت اندکی به فروش رفت.

وی می‌گوید: در کنار آسیب جدی و نگران‌کننده به اقتصاد تک‌محصولی کشاورزی مردم منطقه، افت شدید قیمت خرما، روش نرفتن خرما و باقی‌ماندن بخش قابل توجهی از محصول درجه یک و دو سال گذشته در سردخانه‌ها و حضور دلالان و عدم پوشش مناسب بیمه بر مشکلات کشاورزان افزوده و امروز با وجود وعده‌های مکرری که در خصوص برطرف کردن مشکلات باغداران بمی و سایر شهرستان‌ها داده شد، کشاورزان هم‌چنان با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم می‌گوید: از مشکلات عمده‌ی نخلداران به خصوص کشاورزان خرد کاهش قابل توجه قیمت محصول است، به‌گونه‌ای که قیمت تمام شدن محصول با توجه به افزایش هزینه‌ها برای کشاورزان زیان‌آور بوده است که در این میان ورود دستگاه‌های دولتی و خرید توافقی و یا تضمینی محصول تأثیر‌گذار است.

زنگی با بیان اینکه طی سال گذشته 25 هزار تن خرما از شهرستان بم صادر شده است، می‌گوید: با توجه به اینکه محصول جدید خرما پس از ماه مبارک رمضان به دست می‌آید و برای مصرف سال بعد در سردخانه‌ها نگهداری می‌شود، هم‌اکنون 80 هزار تن خرما در سردخانه‌های بم انبار شده است و باید راهکاری اندیشیده شود تا سردخانه‌ها هر چه زودتر خالی شوند.

وی می‌گوید: با توجه به به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان باید بهترین بازاریابی را برای محصول خرمای بم داشته باشیم و با برنامه‌ریزی صحیح در راستای فروش این محصول اقدام کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم ادامه می‌دهد: امید زیادی داریم تا با قرار گرفتن خرمای مضافتی بم در سبد کالای ویژه ماه مبارک رمضان با توجه به افزایش استفاده‌ی مردم از خرما بر سر سفره‌های افطار، بتوانیم بخشی از خرمای موجود را به دست مصرف‌کننده برسانیم.

زنگی می‌گوید: هم‌چنین با توجه به کیفیت مناسب رقم مضافتی می‌توان از طریق بازاریابی زمینه‌ی صادرات بیشتر خرما را در این منطقه فراهم کنیم.

به نظر می‌رسد وجود واسطه‌ها برای فروش محصولات، نبود نظارت در قیمت‌گذاری، افت در نخلستان‌ها و کمبود آب و نیز از دیگر مشکلات نخلداران استان است بطوریکه با اُفتِ شدید قیمت خرما، کشاورزان عنبرآبادی نیز دچار ضرر و زیان شده‌اند.

یکی از نخلداران شهرستان عنبرآباد به ایسنا می‌گوید: با توجه به اینکه پارسال، خرمای تولیدی عنبرآباد خریداری نشد کشاورزان محصول خود را برای ماه مبارک رمضان امسال در سردخانه‌های شهر نگهداری کردند اما امسال نیز با قیمت پائین‌تر از پارسال این محصول خریداری می‌شود و ما نیز مجبور به فروش آن هستیم، چون با نزدیک شدن به برداشت نوبرانه‌ی خرما در عنبرآباد و اینکه محصول جدید خود را جایگزین کنیم، به نقدینگی نیاز داریم تا خرما جدید را برداشت کنیم.

«سالاری» مدیر جهاد کشاورزی عنبرآباد در این خصوص می‌گوید: بیش از 11هزار تن خرما در سردخانه‌ها وجود داشت که با تدبیر سازمان جهاد کشاورزی جنوب با پیگیری‌ها، از طریق وزارت جهاد کشاورزی بیش از 80 درصد از محصول موجود در سردخانه‌ها خارج شدند.

وی ادامه می‌دهد: با نزدیک شدن به تولید محصول جدید خرما کشاورزان باید محصول انبار شده سال قبل را هر چه سریع‌تر به فروش می‌رساندند و این در حالی است که قیمت رضایت‌بخش نیست و کشاورزان ضرر کرده‌اند.

صدور کنسرو خرمای استان به بازارهای خارجی

قرار است در راستای بازاریابی محصول خرمای استان کرمان به‌زودی کنسرو خرمای تولید استان روانه‌ی بازارهای خارجی ‌شود.

«جلال‌الدین سام»، معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان می‌گوید: کنسرو تولید شده‌ خرما دارای کیفیت مناسب و بدون داشتن مواد نگهدارنده و کاملاً ارگانیک است و در حالت عادی تا دو سال ماندگاری دارد.

وی می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود 270 تا 300 هزار تن خرما در سال زراعی 93 تولید شود و این در حالی است که موجودی سردخانه‌ها هم 80 هزار تن خرماست و برای اینکه محصول خرما دچار مشکل نشود و تولیدکننده ضرر نکند باید اقداماتی می‌شد که تولید محصولات دانش محور همانند کنسرو خرما می‌تواند راه حلی برای خرمای اضافه تولید شده استان و ثابت ماندن قیمت‌ها باشد تا تولیدکننده‌ها نگران افت قیمت و روی دست ماندن محصولشان نباشند.

تقاضای مردم بم از رئیس‌جمهور برای گنجاندن خرمای این شهرستان در سبد کالای ماه مبارک رمضان

و اما نماینده‌ی شهرستان بم با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور درخواست کرد تا خرمای بم در سبد کالای ماه مبارک رمضان گنجانده شود.

حجت‌الاسلام «موسی غضنفر‌آبادی» نماینده‌ی مردم شهرستان بم در مجلس شورای اسلامی در این خصوص می‌گوید: متأسفانه کشاورزان شهرستان بم که عمدتاً محصول خرما تولید می‌کنند، با مشکلاتی مواجه هستند، به طور مثال بعلت عدم افزایش قیمت خرما ، کشاورزان شهرستان بم محصول خرمای خود را در سردخانه‌ها انبار کرده‌اند تا شاید بتوانند آن را به فروش برسانند اما هم‌اکنون با افت شدید قیمت‌ها و در مقابل حجم بالای محصول انبار شده در سردخانه ها کشاورزان بم با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده‌اند و از این‌رو از رئیس‌جمهور درخواست کردیم تا دولت خرمای شهرستان بم را در سبد کالای ویژه ماه مبارک رمضان قرار دهد.

به گزارش ایسنا، مهم‌ترین شغل مردم شهرستان‌های شرق کرمان کشاورزی است و در این میان تولید خرما، اهمیت ویژه‌ای دارد اقتصاد خانوارها در این شهرستان‌ها تابع مستقیمی از برداشت محصول خرماست، اقتصاد این منطقه به خرما وابسته است و فعالیت در این حوزه می‌تواند موجب رشد منطقه شود، علاوه بر ماندن محصول خرما در سردخانه‌ها احتمال گرمای شدید هوا و بروز مجدد پدیده خشکیدگی خوشه‌های خرما نیز از دیگر مشکلات کشاورزان جنوب استان است و بعلت خسارت‌های شدید نخلداران و صدمه شدید به اقتصاد مردم منطقه، هزاران خانوار کشاورز در جنوب و شرق کرمان با مشکلات اقتصادی فراوانی آن هم در مسیر کریدور مواد مخدر در شرق کشور مواجه شده‌ و نگرانی از وجود بحران اجتماعی در این مناطق وجود دارد.

گزارش از: «فرزانه لشکری»، خبرنگار ایسنا منطقه کویر
(دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۳) ۰۹:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها