جمعه / ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ / ۱۲:۳۳
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۴۸۳۷۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

بال مرغ بخوریم یا نخوریم؟

برخی از افراد گمان می‌کنند که هورمون‌های مختلفی برای رشد بهتر و بیشتر در بال مرغ تزریق می‌شوند. این باور از آنجا شکل گرفته که معمولا برخی از واکسن‌های مختلف برای مرغ‌های زینتی را در بال آنها تزریق می‌کنند.

این در حالی است که دکتر آراسب دباغ‌مقدیم، دامپزشک و متخصص بهداشت مواد غذاییدر این مورد گفت: «به مرغ‌های مصرفی، هیچ هورمونی تزریق نمی‌شود. مهم‌ترین دلیل آن هم این است که قیمت هورمون‌های مختلف مانند آندروژن یا ناندرولون، بسیار گران است و استفاده از آنها برای مرغدارها، اصلا صرفه اقتصادی ندارد. یعنی محال است که یک مرغدار با قیمت کنونی هر کیلوگرم از گوشت مرغ و هر عدد از آمپول‌های هورمونی، تصمیم بگیرد یا بخواهد که به‌ مرغ‌های خود، هورمون تزریق بکند».

با این حساب،‌ می‌توان گفت که باید خیال مصرف‌کننده‌ها از عدم وجود هورمون‌های مختلف در گوشت مرغ و به‌خصوص در بال آن، راحت باشد. وی افزود: «مصرف‌کنندگان محترم مرغ‌ها باید بدانند که آنتی‌بیوتیک‌ها هم به‌دلیل زمان‌بر بودن و استرس‌زا بودن تزریق برای مرغ‌ها، در بال یا هیچ قسمت دیگری از بدن آنها تزریق نمی‌شود و فقط در آب مصرفی مرغ‌ها حل می‌شوند. به‌همین دلیل هم مصرف بال مرغ از نظر وجود هورمون یا آنتی‌بیوتیک، مشکلی ندارد». 

  بال مرغ


دکتر دباغ‌مقدم تاکید کرد که بال مرغ یکی از چرب‌ترین قسمت‌های آن و دارای حجم بالایی از اسیدهای چرب اشباع است. «مصرف اسیدهای چرب اشباع، علاوه بر بالا بردن سطح کلسترول خون، شانس ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و گرفتگی عروق را افزایش می‌دهد. با این حساب و تنها به همین دلیل، توصیه می‌شود که در مصرف بال مرغ، حد اعتدال را رعایت کنید و زیاده‌روی در مصرف آن را در برنامه غذایی‌تان نداشته باشید».
راستی! حواستان باشد پوست بال مرغ که سرشار از بافت چربی است را هم پیش از خوردن گوشت آن جدا کنید تا میزان دریافت اسیدهای چرب اشباع از این طریق در بدن شما به حداقل ممکن برسد. پوست مرغ هم به دلیل همین چربی بالایی که دارد، باید پیش از مصرف آن جدا و دور انداخته بشود.


 سلامانه 

(جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۳) ۱۲:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها