شنبه / ۱۰ خرداد ۱۳۹۳ / ۲۳:۳۸
سرویس : نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
کد خبر : ۴۸۲۲۸
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس نمایشگاه ، همایش و جشنواره ها و ...
محمد سعادتی‌ :

اگروفود 93 نمایشگاهی در شان صنایع غذایی و کشاورزی ایران

اگر چه بخش روابط عمومی در همه سازمان‌ها پرکارترین بخش‌ها به شمار می‌آید اما در سازمان‌هایی همچون شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ج.ا.ایران که هر ماه چند رویداد مهم و بزرگ در ابعاد ملی و بین‌المللی در حوزه مسئولیت‌شان اتفاق می‌افتد، این پرکاری مضاعف است، به ویژه از آن رو که مسئولیت امور بین‌الملل هم برعهده مدیریت این بخش گذاشته شده باشد.

برای مثال در حالی که مدیر وکارکنان بخش روابط عمومی وامور بین‌الملل شرکت سهامی به تازگی از عهده رتق و فتق اَبَر نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و متعاقب آن نمایشگاه‌های بزرگی همچون ایران هلث و ایران بیوتی برآمده‌اند، پیش از آن که مجال چندانی برای استراحت و نفسگیری بیابند، ماموریت انجام امور سنگین نمایشگاهی به بزرگی آگروفود 2014 را روی میز خود می‌بینند که امسال به جمع ابر نمایشگاه‌های کشور پیوسته است. نمایشگاهی که برگزاری آن بهانه‌ای شده است برای انجام گفت‌و‌گو با محمد سعادتی‌پور مدیرکار کشته و باسابقه روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی که علاوه بر اشراف بر حوزه کاری خود، با ابعاد و چالش‌های حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله حوزه صنایع غذایی و کشاورزی هم به خوبی آشنا است و به همین سبب سوال‌های نشریه اقتصاد و نمایشگاه با او علاوه بر موضوع نمایشگاه موضوعات صنایع غذایی و کشاورزی را هم دربر گرفته است.

 

 مهم‌ترین دستاوردی که نمایشگاه آگروفود برای مشارکت کنندگان دارد چیست؟

محمد سعادتی‌پور : از جمله مهم‌ترین دست‌آوردهای این نمایشگاه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

 -ارتقاء دانش فن‌آوری و تبادل اطلاعات روز در موضوعات و تم‌های نمایشگاه

 -معرفی توانمندی‌ها و پیشرفت‌های کشورمان در زمینه‌های موضوعی نمایشگاه

 -ارتقاء سطح مبادلات تجاری کشور در جهت توسعه صادرات غیرنفتی جمهوری اسلامی ایران

 -آشنایی شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه با آخرین دست‌آوردهای علمی و صنعتی کشورمان و جهان در زمینه‌های موضوعی نمایشگاه

- تشویق و ترغیب تولیدکنندگان برای رقابت سالم و هدفمند در عرصه این صنعت

 -ایجاد فضا جهت ارتباط مستقیم تولیدکنندگان با مصرف‌کنندگان

 

 سطح مشارکت شرکت‌کنندگان خارجی در نمایشگاه امسال چقدر است؟

محمد سعادتی‌پور : از نکات قابل ذکر این است که در مقایسه با اولین نمایشگاه‌های آگروفود در کشورمان پیشرفت‌های بنیادی در زمینه ماشین‌آلات، بسته‌بندی، فرآوری بهینه محصولات کشاورزی، ارتقاء سطح کیفی محصولات غذایی و ... به دست آمده است. به طوری که65/57 درصد شرکت‌کنندگان داخلی در بخش فود، 62/35 درصد در بخش فود تک و 72/6 درصد در بخش آگرو حضور دارند.

 اهم اقداماتی که از سوی نمایشگاه برای ارتقای حضور مشارکت کنندگان صورت گرفته چیست؟

همزمان با برگزاری نمایشگاه، نشست‌های تخصصی جانبی متنوع در مباحث موضوعی نمایشگاه توسط متخصصان، کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت غذا و کشاورزی کشور نیز برگزار خواهد شد.

 

 جایگاه نمایشگاه آگروفود ایران در مقایسه با نمایشگاه‌های مشابه خارجی کجاست؟

محمد سعادتی‌پور : با توجه به پتانسیل بالای کشورمان در زمینه صنایع کشاورزی و به تبع آن صنایع مرتبط و سابقه برگزاری بیست و یک ساله این نمایشگاه، شرکت‌های خارجی یا نمایندگی‌های آنها از کشورهای صنعتی جهان در قالب پاویون‌های گروهی و یا به صورت شرکت‌های مستقل در کنار صاحبان صنایع، تولیدکنندگان و شرکت‌های مطرح داخلی، به نمایش دست آوردها، تبادل آخرین اطلاعات روز و معرفی تازه‌های بازار در زمینه این صنعت مهم ‌پرداخته‌اند.

 

 با توجه به اهمیت استراتژیک صنعت غذا، نمایشگاه اگروفود چگونه می‌تواند در بالابردن سطح آگاهی افکار عمومی در راستای سلامت و تغذیه گام بردارد؟

محمد سعادتی‌پور : بخشی از ارتقاء سطح آگاهی افکار عمومی در جامعه، مرهون برگزاری و حضور شرکت‌ها در چنین نمایشگاه‌های تخصصی و تبادل اطلاعات و انتقال تکنولوژی می‌باشد، از این رو امسال در راستای هرچه تخصصی‌تر شدن فضای برگزاری و بهره‌گیری و استفاده هرچه بیشتر مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان، در سه بخش تخصصی«ایران فود» «ایران فود تک» و «ایران آگرو» برگزار می‌گردد و تمامی شرکت‌ها در این سه بخش آخرین دستاوردهای خود را در زمینه فرآورده‌ها و محصولات غذایی، صنایع تبدیلی و صنایع مرتبط، ماشین‌آلات و واحدهای تحقیقاتی و پژوهشی در معرض دید و قضاوت دست‌اندرکاران و علاقمندان گذاشته‌اند.

 

 آگروفود امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

محمد سعادتی‌پور : امروزه شرکت‌کنندگان حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. رقابت تنگاتنگ در بازار عرضه و تقاضا تمامی تولیدکنندگانی که قصد ماندن در عرصه تولید را دارند، واداشته تا تمامی عزم خود را جزم نمایند که گوی سبقت را از یکدیگر بربایند. ارزش محصولات غذایی هم اکنون با همت و تلاش شرکت‌کنندگان در این صنعت به رشد قابل توجهی دست یافته است. روند جهشی شاخص‌های نمایشگاه آگروفود 93 نشان از اراده و اهتمام شرکت‌کنندگان این نمایشگاه برای تدارک نمایشگاهی در شان و منزلت صنایع غذایی کشاورزی کشور را داشته و امیدواریم با مشارکت و راهنمایی صنعتگران، بازرگانان و دست‌اندرکاران هر سال بر کیفیت آن افزوده شود.

 

ارزش محصولات غذایی هم اکنون با همت و تلاش شرکت‌کنندگان در این صنعت به رشد قابل توجهی دست یافته است. روند جهشی شاخص‌های نمایشگاه آگروفود 93 نشان از اراده و اهتمام شرکت‌کنندگان این نمایشگاه برای تدارک نمایشگاهی در شان و منزلت صنایع غذایی کشاورزی کشور را داشته و امیدواریم با مشارکت و راهنمایی صنعتگران، بازرگانان و دست‌اندرکاران هر سال بر کیفیت آن افزوده شود.

 

                                                                                                

 سهم ایران در بازارهای بین المللی غذا چقدر است؟

محمد سعادتی‌پور : آشنایی با تکنولوژی‌ها و تولیدات جدید فقط در عرصه برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی امکان‌پذیر است و این نمایشگاه می‌تواند در عرصه بین‌الملل فرصت مناسبی برای تعامل بین صنعتگران و متخصصان ایرانی با دیگر کشورها برای  بروزرسانی دانش متخصصان مهیا نماید. همچنین زمینه شناسایی نقاط قوت و ضعف شرکت‌های تولیدی داخلی را مشخص نموده و تجاربی که در این‌گونه نمایشگاه‌ها از سوی شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود بازخورد مناسبی در پیشرفت این صنعت و دستاوردهای خوبی برای فعالان عرصه صنعت غذایی و در نهایت صرفه‌جویی‌های اقتصادی در جامعه و بازارهای بین‌المللی به همراه خواهد داشت.

 

 نقش نمایشگاه بین‌المللی در تبیین افکار عمومی و رشد و توسعه کشور چیست؟

محمد سعادتی‌پور : بیشتر متفکران اقتصادی و اجتماعی، بر این باورند که نوآوری تنها راه تضمین بقا در دنیای پرسرعت امروزی به شمار می‌رود. از این روست که دانشمندان معتقدند نوآوری‌ها، شاهرگ حیاتی جامعه به شمار می‌آیند. در حال حاضر جامعه جهانی با سرعت و شتابان به سمت جامعه دانش محور پیش می‌رود. بنابراین احترام به علوم و دانش جدید در بین مردم جامعه و آماده ساختن آن‌ها برای قبول اندیشه‌های نو در جهت گسترش پیشرفت اقتصادی در اقشار مختلف جامعه، نقش اساسی را در رشد و توسعه کشور ایفا می‌نماید.

 

 

 

(شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۳) ۲۳:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها