یکشنبه / ۴ خرداد ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۴۸۰۵۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

با پرورش ماهی می‎توان به صورت بهینه از منابع آب کشاورزی استفاده کرد

مسئول شیلات بروجرد گفت: با پرورش ماهی می‎توان به صورت بهینه از منابع آب کشاورزی استفاده کرد.

غلامحسین اکبری در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، بیان کرد: تولید ماهی زمانی اقتصادی خواهد بود که با مدیریت مناسب صورت گیرد و اینکه چه میزان تولید مقرون به صرفه باشد بستگی به هدف سرمایه‎گذار دارد.

وی اضافه کرد: به طور مثال اگر هدف از پرورش ماهی استفاده بهینه از منابع آب کشاورزی باشد، تولید یک و نیم تا دو تن ماهی نیز بهره اقتصادی خواهد داشت ولی اگر هدف سرمایه‎گذاری تنها پرورش ماهی باشد حداقل تولید اقتصادی پنج تن در سال است. در این صورت بدیهی است با افزایش میزان تولید صرفه اقتصادی بیشتر خواهد بود.

مهندس اکبری ادامه داد: برای پرورش ماهی علاقه‎مندی به پرورش ماهی، داشتن آب با دما و دبی مناسب، دارا بودن زمین با موقعیت و شرایط مساعد، سرمایه اولیه و گذراندن کلاس‎های آموزشی مورد نیاز است.

مسئول شیلات بروجرد افزود: در حال حاضر ماهیان پرورشی موجود در بازار شامل قزل‎آلا، فیتوفاگ، کپور، آمور و بیگ‎هد است. این دسته از آبزیان یا به صورت زنده(قزل‎آلا) و یا به صورت تازه در مراکز خرده فروشی عرضه می‎شود.

اکبری اظهارکرد: بیش‎ترین میزان مصرف در گروه آبزیان پرورشی را قزل‎آلا به خود اختصاص داده است که دلایل مصرف آن، کیفیت مطلوب با توجه به نزدیکی مزارع پرورشی به مراکز توزیع، امکان عرضه به صورت زنده فروشی، کیفیت بهتر گوشت از نظر طعم، مزه و سهولت جداکردن استخوان است.

وی با اشاره به اینکه امکان پرورش ماهی با آب چاه وجود دارد، گفت: از آب چاه می‎توان برای پرورش ماهی به‎صورت دو منظوره در کنار کار کشاورزی استفاده کرد اما به‎طوری که آب خروجی، مورد مصرف کشاورزی قرار گیرد.

مسئول شیلات بروجرد افزود: همچنین می‎توان به صورت مدار بسته نیز از آب چاه استفاده کرد به شرط اینکه مجوزهای مورد نیاز اخذ شده باشد که به جز این دو حالت، تولید ماهی با آب چاه توجیه ندارد.

اکبری تصریح کرد: در پرورش ماهی به روش مداربسته با استفاده از آب چاه، احداث سوله و حوضچه‎های پرورشی و نصب دستگاه‎های مورد نیاز از قبیل دستگاه‎های میکروفیلتر، بیوفیلتر، اکسیژن‎ساز و ... صورت می‎گیرد و اگر چه تولید در واحد سطح زیاد است، لیکن مدیریت مضاعفی را می‎طلبد.

وی بیان کرد: در پرورش ماهی به روش دو منظوره، آب مورد استفاده جهت آبیاری در صورتی‎که از لحاظ فیزیکی و شیمیایی مناسب گونه ماهی باشد ابتدا وارد استخر دارای ماهی شده و سپس با همراه داشتن ترکیبات ازته و سایر مواد مغذی در مزرعه مستهلک می‎شود.

این کارشناس بخش آبزیان اظهار کرد: استخر مورد استفاده می‎تواند مخزن ذخیره آب کشاورزی که قبلاً در مجموعه احداث و با اعمال یکسری تغییرات در ورودی و خروجی و آماده سازی اولیه صورت گرفته، باشد، در غیر این صورت با مناسب بودن دبی و دمای آب می‎توان نسبت به احداث استخر متناسب با طرح استخرهای پرورش ماهی که کار ذخیره آب را نیز انجام می‎دهد، اقدام کرد.
(یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳) ۰۹:۴۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها