شنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۰۹:۳۴
سرویس : فرآورده های گوشتی و پروتئینی
کد خبر : ۴۷۷۷۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های گوشتی و پروتئینی

کاهش واردات گوشت قرمز در اولویت برنامه ها وزارت جهادکشاورزی قرار دارد

معاون تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی گفت: با توجه به افزایش تولید گاوهای دو منظوره در کشور، تلاش داریم میزان واردات گوشت قرمز را کاهش دهیم.

حسن رکنی ، افزود: هم اکنون حدود یک میلیون تن گوشت قرمز مورد نیاز کشور است که نزدیک به 900 هزار تن آن در داخل تولید و 100 هزار تن بقیه از خارج وارد می شود.

وی اظهار داشت: البته امسال میزان واردات گوشت قرمز نسبت به سالهای گذشته با کمی کاهش روبرو بوده زیرا تعداد گاوهای اصلاح نژاد شده و دو منظوره در کشور افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: طی سال های اخیر برای افزایش تولید گوشت قرمز و بالا بردن بهره وری تولید در واحدهای موجود، استفاده بهینه از منابع و بهره گیری از نژادهای جدید دامی را در دستور کار قرار داده ایم که تاکنون موفقیت هایی نیز در این زمینه حاصل شده است.

وی درباره نژادهای دو منظوره، گفت: نقش این نوع دام ها در افزایش تولید گوشت باکیفیت و چربی موجود در شیر سبب شده که تاکنون تعدادی دام سمینتال وارد کشور شود.

وی افزود: در حال حاضر برای آنکه مایع ژنتیکی گاوهای سمینتال با قیمت مناسب در اختیار دامداران سراسر کشور قرار گیرد، این مایع در داخل کشور و به شکل استاندارد تولید و توزیع می شود.

وی اضافه کرد: این اقدام اصلاح نژادی می تواند بتدریج در نسل بعدی دام هایی که از تلاقی نژادهای با بهره وری بالا و کم بازده داخلی حاصل شده، کمبود پروتئین اعم از گوشت قرمز و شیر کشور را جبران کند. 

وی از راه اندازی نخستین ایستگاه جدید پشتیبان اصلاح نژاد دام های دو منظور سمینتال در استان مازندران طی 3 ماه آینده خبر داد و گفت: ایستگاه پشتیبان مواد ژنتیکی دام های اصلاح نژادی و دو منظوره سمینتال در شهرستان آمل استان مازندان توسط بخش خصوصی با 80 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است که امیدواریم بزودی این ایستگاه به بهره برداری برسد.

وی بهره برداری از گاوهای سمینتال را بالا دانست و ادامه داد: البته این ایستگاه پشتیبان اصلاح نژاد گاوهای دو منظوره زیر نظر مرکز اصلاح نژاد کشور فعالیت خواهد کرد.

معاون وزیر جهادکشاورزی به خودکفایی ایران در تولید گوشت مرغ و تخم مرغ اشاره کرد و گفت: در حال حاضر برای تامین گوشت مرغ و تخم مرغ کمبودی نداریم و تمام نیاز کشور از تولید داخل تامین می شود، حتی سالانه بخشی از مازاد تولید این دو محصول پروتئینی به خارج صادر می شود.

وی درباره تولید گوشت قرمز نیز اظهار داشت: متاسفانه حدود 100 هزار تن گوشت قرمز مورد نیاز کشور هنوز وارد می شود که امسال نمی توانیم قطع واردات را در این بخش داشته باشیم اما به سمت کاهش واردات پیش می رویم.

وی اضافه کرد: با توجه به پتانسیل های موجود کشور در تولید دام زنده، سال گذشته مجوز صادرات دام زنده به کشورهای هدف اتخاذ شد و هم اکنون نیز بخشی از دام زنده موجود در کشور به کشورهای همسایه صادر می شود.

وی افزود: تمام اینها فرصتی است برای اینکه بتوانیم مازاد تولید مواد پروتئینی را صادر و ارزآوری خوبی در بخش کشاورزی برای کشور ایجاد کنیم.



** تولید اقتصادی در اولویت برنامه های وزارت جهادکشاورزی 

معاون تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی، گفت: در راستای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در کارگروه تنظیم بازار، هزینه های تمام شده و نرخ واقعی تولیدات کشاورزی در حال محاسبه و بررسی کارشناسی است تا تولید برای تولید کنندگان ما اقتصادی باشد.

وی افزود: البته آنچه مسلم است به دنبال افزایش نامعقول قیمت ها و فشار مالی روی مصرف کنندگان نیستیم اما تولید باید طوری هدایت شود که تولیدکنندگان متضرر نشوند.

وی درخصوص افت قیمت تخم مرغ نیز گفت: در حال حاضر به دلیل شروع فصل گرما و کاهش مصرف تخم مرغ و مازاد تولید، متاسفانه تولیدکنندگان این محصول، تخم مرغ را با قیمتی کمتر از هزینه های تمام شده تولید به بازار عرضه می کنند. 

وی اضافه کرد: به طور طبیعی امکان نگهداری تخم مرغ در انبار را نداریم لذا تلاش داریم شرایط را برای صادرات مازاد تولید تخم مرغ و گوشت مرغ فراهم کنیم تا روند تولید دچار وقفه نشود.



ایرنا

(شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳) ۰۹:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها