جمعه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۷:۳۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۷۵۲۸
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
رصد فودنا از کشاورزی های نوظهر در دنیا

کشاورزی عمودی، ابتکار بی بدیل دنیا

کشاورزی سنتی قرن هاست در اکثر کشور ها بخصوص کشورهای درحال توسعه انجام می گیرد و همیشه با معضلاتی روبرو بوده از جمله شرایط نامساعد آب و هوایی ، آفت ها و اپیدمی فعال .

موارد فوق الذکرموجب شده تا  این نوع از کشاورزی ، در سده های مختلف ضررو زیان زیادی به کشاورزان و دولت ها بزند، جالب آنکه 50 درصد محصولات پس از مدتی غیرقابل استفاده میگردند و ضایعات آن نیز بسیار زیاد است.

 مصرف بالای آب در کشاورزی سنتی بسیار بالاست، 10 تا 15 درصد آب مصرفی توسط ریشه ها  و مابقی توسط خاک جذب میشوند ، همچنین به دلیل حضور خاک ، انتقال بیماری های باکتریایی و قارچی از مواردی است که در گیاهان رخ میدهد.

این دغدغه وجود دارد که دولت ها  با کشاورزی سنتی از پس تامین جمعیت حاضر برنمی آیند چگونه تا سالهای  آینده که جمعیت دنیا به 35 میلیارد نفر میرسد میتوانند با مساحت های مشخص که در کشور ها به کشاورزی اختصاص داده شده از پس تغذیه مردم برآیند؟ یقینا باید به سمت افزایش بهره وری کشاورزی پیش روند اما برای بالابردن بهره وری کشاورزی باید چه کرد؟

محققان با بحث کشاورزی عمودی به این سوال پاسخ دادند.

در کشاورزی عمودی که هم اکنون در سنگاپور و ژاپن طیف گسترده ای به خود گرفته سینی هایی تعبیه شده که روی ه تا ارتفاع دهها متری بالارفته و در هر طبقه انواع محصولات کشاورزی کشت داده شده که بهره وری این نوع کشاورزی 5 برابر کشاورزی سنتی است همچنین مصرف آب تا حد بسیارچشمگیری کاهش میابد.

ژاپنی ها با ابتکار عمل بیشتر توانستند در این پروسه خاک را حذف و مواد را با استفاده از تکنولوژی ابداعی خود  به ریشه ها برسانند ، با حذف خاک انتقال باکتری و قارچ از خاک به گیاه از بین رفته اینگونه وجود  آفت عملا صفر میشود ، در این تکنولوژی بهره وری گیاهان بیش از 5 برابر و مصرف آب 70 تا 90 درصد کاهش میابد.

حال توجه به آب و هوایی خشک کشورمان و اینکه بیابان وسعت زیادی از ایران را پوشانده این دغدغه را بوجود می آورد تا کشور نسبت به بحث کشاورزی عمودی مطالعاتی داشته باشد.

یقینا در طیف گستره اجرای کشاورزی عمودی میتوان بهره وری محصولات کشاورزی را افزایش و مصرف آب را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.

درحال حاضر کشور از کمبود منابع آبی رنج میبرد و کشاورزی در ایران 99 درصد به صورت سنتی اداره میگردد لذا باید به هدر رفت میلیون ها لیتر آب در عرصه کشاورزی کشور چاره ایی اندیشید.

با کشاورزی عمودی میتوان لااقل برای مناطق کویری نقطه ی امید در جهت تامین نیازهای معیشتی مردمایجاد کرد.

 

حسین زحمتکش / فودنا
(جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳) ۱۷:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها