جمعه / ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۲:۲۸
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۷۳۰۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

تامین امنیت غذایی مهم‌ترین اولویت وزارت کشاورزی باشد

امنیت غذایی بیش از هر چیز دیگری توجه‌ها را به اصلاح الگوی مصرف جلب می‌کند. از سوی دیگر حجم زیاد ضایعات محصولات کشاورزی و اتلاف بالای آب نگران‌کننده است که انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاوزی مهمترین اولویت خود را در سال جاری تامین و تضمین امنیت غذایی بداند.

عبدالمجید مهدوی‌ دامغانی  مهم‌ترین اولویت وزارت جهاد کشاورزی را در سال جدید تضمین امنیت غذایی محصولات کشاورزی عنوان و اظهار کرد: کشاورز در ابتدای امر باید از فروش کالاهای تولیدی خود اطمینان کسب کند تا اقدام به افزایش تولید و بهسنه سازی کند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر بخش کشاورزی با مشکلات ساختاری زیادی روبرو است، گفت: مهم‌ترین وظیفه‌ وزارت جهاد کشاورزی با وجود تمام این مشکلات تامین امنیت غذایی محصولات تولیدی است.

مهدوی با اشاره به راهکارهای خود مبنی بر تضمین امنیت غذایی از سوی وزارت جهاد کشاورزی گفت: وزارتخانه می‌تواند با به‌کارگیری افراد متخصص و کارآزموده به آموزش این افراد به کشاورزان اقداماتی را در جهت افزایش تولید و همچنین تضمین امنیت غذایی به‌کار گیرد.

دبیر انجمن علمی کشاورزی بوم‌شناختی ایران یکی‌دیگر از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی در سال جدید را بهره‌برداری از منابع آب و ایجاد الگوی کشت ملی عنوان و اظهار کرد: وزارتخانه باید بتواند با تکیه بر امنیت غذایی پایدار الگوی کشت ملی را تدوین کند به گونه‌ای که کشاورز با توجه به شرایط اقلیمی خاص بتواند تولید محصولات خود را مدیریت کند.

مهدوی دامغانی با بیان این‌که در حال حاضر هیچ‌گونه الگوی کشت ملی در کشور وجود ندارد، گفت: تاکنون وزارت جهاد کشاورزی برای تدوین این امر کوتاهی کرده است که انتظار می‌رود ازاین پس تدوین چنین الگویی را جزو اولویت‌های کاری خود در نظر بگیرد.

وی با بیان این‌که کشور ایران با مشکل کم‌آبی روبه‌رو است گفت: وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند با ایجاد آگاهی و طراحی الگوی کشت مناسب محصولات را در مکان و اقلیم مناسب خود به منظور بهره‌برداری بیشتر تولید کند.

دبیر انجمن علمی کشاورزی بوم‌شناختی ایران با بیان این‌که وزارتخانه باید به فکر بهسازی منابع آبی باشد، گفت: در حال حاضر 92 درصد از حجم منابع آب کشور صرف بخش کشاورزی می‌شود به همین دلیل انتظار می‌رود هم دولت و هم وزارت جهاد کشاورزی در زمینه‌ی بهسازی منابع آبی تمهیداتی را بیندیشد.

مهدوی دامغانی ادامه داد: دولت باید سرمایه‌گذاری خود را از منابع یارانه در جهت بهسازی منابع و همچنین افزایش تولید و صادرات به‌کار گیرد.





ایسنا

(جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳) ۱۲:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها