چهارشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۱:۵۴
سرویس : تغذیه و سلامتی
کد خبر : ۴۷۲۶۴
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس تغذیه و سلامتی

افزایش بیماری‌های قلبی بر اثر تقلید از الگوهای غذایی غربی

یک متخصص تغذیه نسبت به تقلید از الگوهای غذایی غربی که باعث افزایش بیماری‌های قلبی می‌شود، هشدار داد.

 سید مرتضی صفوی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اظهار داشت: بررسی‌های انجام شده در کشور نشان می‌دهد که هر فرد بالغ ایرانی تا چند سال قبل حدود 4 درصد کل انرژی خود را از اسیدهای چرب ترانس تأمین می‌کرد، بنابراین مصرف بالای اسیدهای چرب ترانس تا چند سال قبل در کشور، خود می‌توانست یکی از دلایل افزایش شیوع سندرم متابولیک (مجموعه عواملی که موجب بروز بیماری‌قلبی می‌شود) در ایران باشد.

به گفته وی با توجه به اطلاعات موجود در کشور به نظر می‌رسد که ترساندن مردم از چربی‌ها باعث شده است تا افراد برای سیری شکم خود به سمت استفاده از کربوهیدرات‌ها (کربوهیدرات‌های تصفیه شده) پناه ببرند که این امر خود می‌تواند شیوع بالاتری از سندرم متابولیک را در کشور رقم بزند.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: بنابراین بهتر است مردم بیشتر به تغییر در نوع چربی مصرفی تشویق شوند تا محدود کردن چربی. چندین مطالعه در کشور انجام شده‌ است که از دیدگاه «الگوهای غذایی» برای پیشگویی سندرم متابولیک در کشور استفاده کرده اند.

صفوی ادامه داد: در بیشتر این مطالعات سه الگوی غذایی سالم، سنتی و غربی به دست آمده است که الگوی سالم با کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک و الگوی غربی با افزایش خطر ابتلا به سندرم متابولیک همراه بوده است.

وی اضافه کرد: در برخی مطالعات گزارش شده در کشور مصرف لبنیات به ویژه از نوع کم چرب به عنوان عامل محافظت کننده از ابتلا به سندرم متابولیک و مصرف زیاد گوت قرمز به عنوان عامل افزاینده خطر ابتلا به سندرم متابولیک گزارش شده است.  

                                                           لبنیات


                                                                     گوشت گاو ا

ین دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: مطالعه در زمینه مواد مغذی و سندرم متابولیک در کشور محدود به "روی" و "منیزیم" است که برای تأیید این یافته‌ها انجام مطالعات بیشتری ضرورت دارد. کار آزمایی‌های بالینی که تاکنون بر روی افراد مبتلا به سندرم متابولیک در کشور انجام شده است، محدود است.

صفوی عنوان کرد: در یکی از این مطالعات، تأثیر مصرف سویا در افراد مبتلا به این سندرم بررسی شده و نتیجه گیری شده است که مصرف سویا به ویژه در فرم دانه سویا می‌تواند عوامل خطر این سندرم را کاهش دهد. چنین یافته‌های در مورد الگوی غذایی DASH نیز در مطالعات گزارش شده از کشور تأیید شده است.
وی اضافه کرد: به هر صورت با توجه به شیوع بالای سندرم متابولیک در کشور به نظر می‌رسد که محققان تغذیه کشور باید بیشتر بر روی سندرم تمرکز داشته باشند و مطالعات و ایده‌های جدیدی را در مورد این سندرم در کشور در بوته آزمایش بگذارند.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: بیشتر یافته‌های گزارش شده در کشور در زمینه تغذیه و سندرم متابولیک دارای طراحی مقطعی است. لذا لزوم انجام مطالعات بیشتر به ویژه با طراحی‌های آینده نگر در این زمینه بسیار احساس می‌شود.




 تسنیم

(چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳) ۱۱:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها