سه شنبه / ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۲۳:۰۰
سرویس : آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
کد خبر : ۴۷۲۳۵
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
مدیر گروه شیمی مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی عنوان کرد:

پژوهش های کنترل کیفیت مواد غذایی راهگشای مناسبی برای تولید محصولات کشاورزی سالم

مدیر گروه شیمی مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی گفت: اجرای پژوهش های کاربردی در زمینه کنترل کیفیت صنایع غذایی می تواند راهگشای مناسبی برای تولید و پایش محصولات کشاورزی و گلخانه ای سالم باشد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی دکتر عادل بیگ بابایی با اشاره به استفاده بیش از حد از آفت کش ها در محصولات گلخانه ای اظهار کرد: در برخی از شرایط آب و هوایی و یا اقلیمی متفاوت استفاده از چند نوع آفت کش برای انواع و اقسام آفات بسیار متداول است.
وی تصریح کرد: برخی از این حشره کش ها در  pHعادی مانند دیازینون  پایداری زیادی دارند و یا پروپانژیت کنه کشی است که اثر دراز مدت در محیط زیست دارد و می توانند برای سلامتی انسان خطرساز باشند.
مدیر گروه شیمی مواد غذایی پژوهشکده صنایع غذایی اامه داد: این سموم و یا حتی آفت کش های دیگر باقیمانده هایی در مواد غذایی به جای می گذارند که حذف آنها با روش های معمول تقریبا غیرممکن است و باید از روش های پیشگیرانه استفاده شود.
بیگ بابایی افزود: گرچه شستن و یا پوست کندن مواد غذایی می تواند سبب کاهش آلودگی محصول شود ولی برخی از این بقایا در میوه ها باقی مانده و می تواند مشکلاتی به لحاظ سلامت در محصولات غذایی ایجاد کند.
وی اضافه کرد: تا کنون مطالعات زیادی در مورد انواع آفت کش ها در سراسر دنیا انجام شده است ولی در مورد آثاری که ممکن است در پی ترکیب این سموم با یکدیگر به وجود بیاید پژوهش های زیادی انجام نشده است.
مدیر گروه شیمی مواد غذایی پژوهشکده علوم و صنایع غذایی با اشاره به تحقیقات متنوعی که در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی انجام می شود اظهار کرد: طرح ملی مدیریت و سیاستگذاری و ارزیابی خطر آلاینده های مواد غذایی و محیط زیست در شورای عتف تصویب شده و این پژوهشکده به عنوان مجری مسئول بخش مواد غذایی خام کشاورزی، دام، طیور و شیلات برنامه ریزی لازم برای اجرای طرح با همکاری سایر دستگاه های ذیربط انجام می دهد.
وی ادامه داد: یکی از این تحقیقات انجام شده در پژوهشکده علوم و صنایع غذایی در مورد بررسی اثر تلفیقی سموم بر میزان باقیمانده آنها در خیار و گوجه فرنگی با استفاده از یکی از مدرن ترین روش ها یعنی روش کروماتوگرافی گازی- طیف سنجی جرمی است.
بیگ بابایی افزود: این تحقیق آثار تلفیقی استفاده از آفت کش ها بر روی مواد غذایی را مورد برررسی قرار می دهد و می توان از نتایج حاصل از آن در تدوین آیین نامه ها و  دستورالعمل های اجرایی استفاده از آفت کش ها در سازمان جهاد کشاورزی  و سازمان حفظ نباتات استفاده کرد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین نتایج آن می تواند راهگشای مناسبی در تولید محصولات سالم گلخانه ای در کشور با ارائه مشاوره های فنی به کارشناسان جهاد کشاورزی باشد.
مدیر گروه شیمی مواد غذایی پژوهشکده صنایع غذایی با بیان اینکه سلامت و امنیت غذایی جامعه و پژوهش در  این زمینه از خط مشی های مهم پژوهشکده علوم و صنایع غذایی هستند متذکر شد: اجرای این دسته از طرح های پژوهشی با بالا تر بردن میزان سلامت غذاها سبب بالارفتن سلامت عمومی جامعه و کاهش هزینه های درمانی می شود.
بیگ بابایی یادآور شد: همچنین کاهش استفاده از مصرف انواع آفت کش ها  سبب صرفه جویی در مصرف سموم در تولیدات کشاورزی می شود.
وی با اشاره به اهمیت انجام شدن چنین تحقیقاتی تاکید کرد: استفاده از آفت کش ها برای پیشگیری از کاهش محصول امری اجتناب ناپذیر است ولی از آنجایی که کمتر از یک درصد آفت کش ها به هدف رسیده و بیش از 99 درصد آنها وارد محیط می شوند ضروری است که محققان به این جنبه از استفاده از آفت کش ها نیز بپردازند.
(سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳) ۲۳:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها