پنج شنبه / ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۱
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۴۷۰۳۰
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
رئیس سازمان دامپزشکی:

برلزوم رعایت مسائل بهداشتی و سلامت دام تاکید کرد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، بر رعایت مسائل بهداشتی و سلامت دام برای دستیابی به غذای سالم تاکید کرد و گفت: دامپزشکی علاوه بر اقتصاد ملی، با تامین بهداشت دام و فرآورده های دامی در تحکیم سلامت جامعه نیز نقشی بسزایی دارد.

 مهدی خلج در نشست مشترک مدیران سازمان دامپزشکی با رئیس و اعضاء کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ضمن واکاوی وضعیت کنونی، مسایل پیش رو و راهکارهای رفع این مشکلات را مورد بحث و بررسی قرار داد.

وی با اشاره به وظایف قانونی این بخش در سطح ملی و بین المللی، اظهار داشت: در سطح ملی دامپزشکی وظایف متعدد و حتی وظیفه مبارزه با بیوتروریسم را برعهده دارد و در سطح بین المللی نیز مسوول بهداشت دام و فرآورده های دامی و نیز رفاه حیوانات است.



** قول مساعد وزیر بهداشت برای تخصیص بخشی از بودجه سلامت برای مبارزه با سل

خلج درباره وضعیت کنونی بیماری های دامی، افزود: در سال 1386 ایران توانستت گواهی پاکی از بیماری طاعون گاوی را از سازمان جهانی بهداشت دام دریافت کند.

وی اضاف کرد: در رابطه با کنترل بیماری شاربن نیز دستاوردهای قابل توجهی داشته ایم به طوری که تزریق واکسن این بیماری در بسیاری از مناطق کشور قطع شده است.

وی تاکید کرد: طی سالها تلاش، طراحی و بهره­برداری از سامانه یکپارچه قرنطینه و سامانه­های اطلاعات جغرافیایی بیماری­ های دام، طیور و آبزیان از دیگر توفیقات این سازمان بوده است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور درباره ضرورت تخصیص بخشی از بودجه سلامت برای مبارزه با این بیماری­ها تاکید کرد و از قول مساعد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای این امر خبر داد.

خلج با تاکید بر نقش دامپزشکی در امنیت سرمایه گذاران حوزه دامپروری، گفت: یکی از مهمترین اولویت های وزیر جهاد کشاورزی این است که سرمایه گذاران در بخش کشاورزی و دامپروری احساس امنیت کنند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور، تصریح کرد: سازمانی در انجام وظایف خود موفق است که قدرت پیش بینی و قابلیت پیشگیری از حوادث و بیماری­ها را داشته باشد و با نظامی هوشمند عوامل پاتوژن را شناسایی و با پایش مخاطرات خوراک دام بتواند واکنشی سریع از خود نشان دهد.



** کمبود اعتبار و نیروی انسانی دو مانع پیش روی سازمان دامپزشکی

رئیس سازمان دامپزشکی درخصوص اجرای اصل 44 قانون اساسی، گفت: این سازمان یکی از سازمانهای پیشرو در امر برون سپاری بوده و بیشترین واگذاری به بخش خصوصی را انجام داده است، اما به علت کمبود نیروی انسانی، نظارت کافی در این بخش امکان پذیر نیست.

وی اظهار داشت: برای مبارزه همه گیر با بیماری های سل و بروسلوز نیازمند تامین غرامت کافی و به هنگام هستیم؛ این در حالی است که امروزه در پرداخت غرامت دام های کشتاری سل و بروسلوز با مشکل منابع مالی روبرو هستیم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور همچنین در ارتباط با کمبود اعتبار برای پوشش کافی اقدامات کنترل پیشگیری علیه بیماریهای تب برفکی، آبله و طاعون نشخوارکنندگان کوچک خواستار حمایت و پشتیبانی مجلس شد.



** ظرفیت های کمیسیون کشاورزی در خدمت ارتقای سطح بهداشت

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تشریح پاره ای از وظایف و تاکید بر جایگاه سازمان دامپزشکی کشور، اعلام آمادگی کرد که ظرفیت کمسیون کشاورزی مجلس به منظور ارتقا سطح بهداشت و خدمات رسانی به مردم در اختیار سازمان دامپزشکی قرار دارد.

عباس رجایی گفت: انتظار ما از دامپزشکی این است که ضمن واگذاری امور اجرایی به بخش خصوصی، سیاست گذاری ها و نقش های حاکمیتی را به هیچ عنوان واگذار نکند.

وی افزود: چرخه تامین غذای سالم به این معنی است که بهداشت مواد غذایی از مبدا مورد توجه قرار گیرد و انتظار می رود که این چرخه با نظارت سازمان دامپزشکی به ایمنی و سلامت منتهی می شود.

 

 

 

 

 

 

ایرنا

(پنج شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳) ۱۰:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها