چهارشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۱:۱۹
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۷۰۰۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

دیده بان بازار، اجازه افزایش خود سرانه قیمت ها را نمی دهد

رئیس اتاق اصناف کشور از راه اندازی دیده بان بازار در مرحله اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها از سوی اصناف خبر داد.

قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف کشور  با بیان اینکه برای نخستین بار در کشور دیده بان بازار توسط اصناف راه اندازی شده گفت: با توجه به سوابق و تجربیاتی که در مرحله نخست اجرای هدفمندی یارانه ها توسط کلیه صنوف مختلف و مراکز نظارتی و بازرسی کشور به دست آمد؛ دریافتیم که در فاز نخست در خصوص اینکه چه کالاهایی تحت تاثیر افزایش حامل های انرژی قرار میگیرند؛ کار کارشناسی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: همین موضوع موجب شد تا برخی سودجویان اقدام به افزایش خود سرانه قیمت کالاهای مختلف در بازار کنند.

فراهانی با بیان اینکه در مرحله دوم فاز هدفمندی یارانه ها اقدام به شناسایی کلیه کالاهایی کردیم که نرخ آنها متاثر از افزایش قیمت حامل های انرژی خواهد بود اظهار داشت: طبق این شناسایی و بر اساس گزارشات بدست آمده تنها بخش کوچکی از 80 هزار قلم کالای موجود در کشور تحت تاثیر افزایش قیمت حامل های انرژی قرار می گیرد.

رئیس اتاق اصناف کشور در خصوص پیشنهادی که از سوی اصناف به دولت داده شد نیز گفت: به دولت پیشنهاد دادیم در مرحله دوم اجرای هدفمندی یارانه ها مجوز افزایش قیمت رسمی کلیه کالاهای تولیدی و خدماتی که تحت تاثیر نوسان نرخ حامل های انرژی هستند را صادر کند.

وی افزود: در این صورت، شرایط برای سوء استفاده برخی سودجویان که به بهانه افزایش قیمت حامل های انرژی اقدام به تغییر خودسرانه قیمت در بازار می کنند فراهم نشود.

فراهانی با اشاره به راه اندازی دیده بان بازار که برای نخستین بار از سوی اصناف صورت گرفته نیز گفت: علاوه بر بازرسین فعلی اتحادیه ها و صنوف تولیدی، توزیعی و خدماتی در سراسر کشور، دو هزار بازرس جدید آموزش دیده نیز به جمع بازرسین دیده بان بازار اضافه شدند.

وی گفت: در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها عمده نظارت ها و بازرسی های بازرسین دیده بان بازار از حالت کمی به حالت کیفی تغییر می کند و این موجب خواهد شد تا کلیه گزارشات مربوط به بازار به صورت کاملا کارشناسی شده به اتاق اصناف و سپس اتاق بازرگانی ایران اطلاع داده شود.

رئیس اتاق اصناف با تاکید بر اینکه اثر گذاری بازرسی های کیفی بر بازار به مراتب بیشتر از بازرسی های کمی است اظهار داشت: در حال حاضر هیچ کمبود کالایی در کشور وجود ندارد و در بسیاری از موارد با  انباشتگی کالا نیز روبرو هستیم.

فراهانی با تاکید بر کنترل و بازرسی روزانه قمیت ها و رصد بازار، مهم ترین راهکار جهت تثبیت قیمت ها تولید و افزایش آن است گفت: در مرحله نخست اجرای هدفمندی یارانه ها 50 درصد از 750 هزار واحد تولیدی در سراسر کشور به طور کامل آسیب دیدند و تقریبا از گردونه تولید خارج شدند.

وی ادامه داد: یکی از اساسی ترین راه ها جهت جلوگیری از آشفتگی بازار و نوسان غیر منطقی قیمت ها این است که در فاز دوم هدفمندی یارانه ها دولت از طریق ارائه تسهیلات کم بهره به واحدهای تولیدی، اقدام به ترمیم صنعت و تولید ملی کند.

رئیس اتاق اصناف با بیان اینکه برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها جهت تامین توزیع و رصد قیمت ها آمادگی کامل داریم اظهار داشت: به مردم توصیه می کنم که از کنار تخلفات واحدهای صنفی بی تفاوت نگذرند و مراتب را به شماره 124 اطلاع دهند تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.





انا

(چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳) ۱۱:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها