چهارشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۰:۲۲
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۴۶۹۹۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

فرصت ۲ماهه دولت برای صادرات ۸۰ هزار تن مرکبات انباری در معرض فساد

رئیس اتحادیه باغداران کشور با بیان اینکه میزان مرکبات باقی مانده در انبارهای سراسر کشور بیش از ۸۰ هزار تن است،گفت: با توجه به اشباع شدن بازارداخلی ما باید زمینه صادرات این محصولات و ارزآوری برای کشور را فراهم کنیم.

مجتبی شادلو  افزود: ما از پاییز 92 پیش بینی کرده بودیم که میزان تولیدمان خیلی بیشتر از میزان مصرف‌مان است.
وی با بیان اینکه محصولات زیادی نیز در نقاط دورافتاده و انبارهای سراسر کشور وجود دارد، اضافه کرد: با توجه به این امر میزان مرکبات باقی مانده در انبارها ( در کل کشور) احتمالا 20 درصد بیشتر از 70 هزار تن است.
شادلو با اشاره به سرمازدگی سال گذشته افزود: زمانی که این اتفاق رخ داد 95 درصد محصولات برداشت شده بود و بنابراین این مسئله تاثیر چندانی در تولید سال 92 نداشت.
وی اضافه کرد: البته سرمازدگی در برخی انبارها که مدیریت صحیحی نداشتند نیز اتفاق افتاد.
شادلو با بیان اینکه تولید ما در سال گذشته با رشد 80 درصدی مواجه بود که این سرما زدگی 20 درصد آن را از بین برد، ادامه داد: با وجود این امر تولید ما در سال 92 نسبت به سال 91، 60درصد افزایش داشت.
وی ادامه داد: در صورتی که این مرکبات زمان زیادی به همین شکل نگهداری شوند فاسد می‌شوند .
شادلو با بیان اینکه ما در مورد سیب نیز چنین مشکلی را داریم، افزود: محصولی مانند سیب را می‌توان در سردخانه نگهداری کرد اما میوه ای مانند پرتقال ذاتا نباید به سردخانه برود.
وی اضافه کرد: پرتقال باید در انبارهای معمولی که تهویه هوای زیادی دارد نگهداری شود چرا که اگر این میوه در فضای بسته باشد حتی امکان انفجار در آن مکان نیز وجود دارد.
شادلو با بیان اینکه هم اکنون ما در زمینه صادرات سیب و پرتقال فرصت های صادراتی خوبی داریم، افزود: با توجه به اینکه بازار داخلی از این محصولات اشباع شده و تمامی کشورهای همسایه ما امکان تولید این میوه ها را ندارند ما باید با صادرات آنها برای کشورمان ارزآوری کنیم. دولت باید برای این کار فضا سازی کند .
شادلو گفت: ما تا پایان خردادماه فرصت داریم این محصولات را صادر و از فاسد شدن آنها جلوگیری کنیم.
وی با اشاره به افزایش دمای هوا و ورود محصولات نوبرانه به بازار،افزود: این عوامل نیز مصرف مرکبات را محدودتر می‌کند.
شادلو با بیان اینکه ما از پاییز 92 فرصت داشتیم این میوه ها را صادر کنیم، ادامه داد: با وجودی که ما چنین فرصتی را داشتیم همواره در معرض خطر واردات بودیم.
وی با اشاره به قانون افزایش بهره وری، گفت: حدود چهار یا پنج سال پیش یکی از بندهای این قانون بخش واردات محصولات کشاورزی را به وزارت جهاد واگذار کرده است. اما هرسال مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت زیر این موضوع زدند و با آوردن بهانه و دلایل غیر منطقی اقدام به واردات کردند.
وی افزود: بویژه در سالیان 87 تا 91 واردات بی رویه ای بویژه در زمینه مرکبات و سیب اتفاق افتاد.

شادلو اضافه کرد: مسئله پیش آمده در مورد مرکبات هم می تواند به فرصتی برای ما تبدیل شود که با صادرات آنها برای کشور ارزآوری کنیم و هم می تواند به بحران و تهدیدی جدی تبدیل شود درصورتی که از این فرصت استفاده نکنیم.





تسنیم

(چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳) ۱۰:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها