چهارشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۰:۱۵
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۶۹۹۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

سیف افزایش نرخ سود را پذیرفت

رییس کل بانک مرکزی از انجام بررسی‌ها و مطالعات کارشناسی در این بانک در خصوص نرخ های سود بانکی خبر داد و اعلام کرد،گزارش این بانک جهت اتخاذ تصمیم لازم به شورای پول و اعتبار ارایه خواهد شد.

در حالی که پیش تر بانک مرکزی هر گونه افزایش نرخ سود را انکار می کرد، بالاخره پس از وزیر اقتصاد، رییس کل بانک مرکزی نیز اقدام انجام شده توسط بانک ها مبنی بر افزایش نرخ سود را پذیرفته و اعلام کرده که بانک های پرداخت کننده نرخ سود بالا، با ملاحظه روند کاهش تورم وتضعیف انتظارات تورمی و تقویت ثبات در اقتصاد کلان و بازارهای مالی، به تدریج به این نتیجه خواهند رسید که رویکرد انتخاب شده، به صرفه و مصلحت اقتصادی آنها نخواهد بود.

رییس کل بانک مرکزی با بیان این مطلب که در گذشته اختلاف اندک میان نرخ سود بانک ها، عامل جذب سپرده های مردمی بود؛ خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی، بازار پول کشور در حال گذار از وضعیت نوسانی به سوی تعادلی متناسب با انتظارات تورمی کاهنده است و مردم با در نظر گرفتن کیفیت و کمیت خدمات ارایه شده توسط بانک ها و مقایسه آن ها با یکدیگر، اقدام به سپرده گذاری می کنند لذا، نرخ سود پرداختی تنها یکی از عوامل تعیین کننده برای سپرده گذاران است.

وی افزود: بانکها جهت پرداخت سود به سپرده گذاران خود، منابع تجهیز شد را در فعالیت های اقتصادی در قالب تسهیلات بانکی سرمایه گذاری می‌کنند ، لذا اگر بانکی نسبت به پرداخت سود به سپرده گذاران با نرخی غیرمتعارف متعهد شود، این سوال مطرح می شود که بانک منابع تجهیز شده را در چه فعالیت و پروژه ای سرمایه گذاری خواهد کرد که علاوه بر پوشش هزینه های مترتب در بانک، امکان پرداخت سود بالایی در این حد را به سپرده‌گذاران دارد، به هر حال باید توجه داشت که توان پرداخت سود بانکی در فعالیتهای اقتصادی و بخش های تولیدی محدود است.

رییس کل بانک مرکزی اظهار کرد: بانک‌های پرداخت کننده نرخ سود بالا، با ملاحظه روند کاهش تورم و تضعیف انتظارات تورمی و تقویت ثبات در اقتصاد کلان و بازارهای مالی، به تدریج به این نتیجه خواهند رسید که رویکرد انتخاب شده، به صرفه و مصلحت اقتصادی آنها نخواهد بود.

وی اضافه کرد، این بانکها راهی جز تعدیل و منطقی نمودن رفتار خود در پرداخت سود سپرد ه‌ها متناسب با کاهش تورم و تحولات مثبت در اقتصاد کلان کشور ندارند و روند تحولات اقتصادی ترتیبات جدیدی را در بازار پول رقم خواهد زد.

سیف خاطر نشان کرد: بانک مرکزی حسب وظیفه ذاتی و قانونی خود بر عملکرد فعالان بازار پول نظارت داشته و در راستای حفظ ثبات و سلامت نظام پولی کشور، به بانک ها و موسسات اعتباری که به منطق اقتصادی واصول حرفه ای و تخصصی در تصمیم گیری های خود توجه ننمایند ، تذکر و هشدارهای لازم را خواهد داد.

وی اضافه کرد: البته باید توجه داشت که در کنار بانکها و موسسات اعتباری مجاز، تعدادی موسسه اعتباری بدون مجوز نیز در بازار پول مبادرت به انجام عملیات پولی می کنند. این موسسات با اعلام نرخ های سودغیرمتعارف و اغوا کننده ضمن آنکه تعهدات سنگینی را در مقابل سپرده گذاران متقبل می شوند، جهت کسب درآمد ناگزیر به ورود به فعالیت‌های سرمایه‌گذاری پرریسک و مخاطره آمیز خواهند بود که در نهایت منجر به انتقال ریسک به سپرده گذاران شده واین درعمل فضای رقابتی را مخدوش می کنند.

وی در خاتمه تاکید کرد، بانک مرکزی به عنوان مقام ناظر پولی در کشور و حسب رسالت وجایگاه قانونی و حرفه ای خود، مصمم است در ادامه اقدامات قبلی، در سال جدید به صورت جدی نسبت به ایجاد انضباط و تعیین تکلیف اینگونه موسسات اقدام نماید. بدیهی است رفتار این موسسات بطور مستمر توسط بانک مرکزی رصد شده و در اتخاذ تصمیمات نهایی و تعیین تکلیف قطعی آنها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این اظهارات یک طرفه رییس کل بانک مرکزی به رغم پیگیری خبرنگاران برای گرفتن پاسخ از بانک مرکزی در حالی صورت گرفته که پیش از این بانک مرکزی هرگونه افزایش نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی را رد می کرد.






ایسنا

(چهارشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳) ۱۰:۱۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها