سه شنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۸
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۶۹۵۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
رییس مجمع واردات:

قبل از حذف ثبت سفارش کالا بدنه گمرک باید تقویت شود

در پی سخنان اخیر وزیر صنعت و تجارت مبنی بر احتمال حذف ثبت سفارش کالای وارداتی، رییس مجمع واردات گفت: اگر قرار باشد ثبت سفارش از روند واردات حذف شود، روند حفظ آمار و اطلاعات کالاهای وارداتی باید در گمرک انجام شود، لذا گمرک جمهوری اسلامی باید در این زمینه تقویت شود.

محمدحسین برخوردار ، درباره‌ی احتمال حذف ثبت سفارش از روند واردات کالا گفت: هنوز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت زمان دقیقی برای حذف ثبت سفارش اعلام نشده است. سیاست این وزارتخانه این است که توقف ثبت سفارش را در زمان مقتضی اعلام و اجرایی کند.

وی با اشاره به این‌که مرحله‌ی ثبت سفارش مرحله‌ای بود که طی آن تمامی آمار و اطلاعات مربوط به کالاهای وارداتی ثبت می‌شد، بیان کرد: اگر قرار باشد این مرحله حذف شود باید روند ثبت آمار و اطلاعات کالاهای وارداتی در گمرک انجام شود.

رییس مجمع واردات با تاکید بر این‌که یکی از دلایل تصمیم وزارتخانه برای حذف روند ثبت سفارش کالا این است که اطلاعات در دو جای متفاوت ثبت نشود، گفت: از این پس با ورود کالاها به گمرک تمامی اطلاعات از کشور مبدا، مسیر ورود، نوع کالا و کیفیت و کمیت و نظایر آن در خود گمرک ثبت می‌شود.

وی با بیان این‌که وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال برگزاری جلساتی با گمرک جمهوری اسلامی ایران در این زمینه است، تصریح کرد: این نگرانی وجود دارد که در روند ثبت اطلاعات اختلال به وجود آید و این در حالی است که آمار باید کاملا تحت کنترل قرار گیرد.

برخوردار افزود: آمار مربوط به این‌که چه میزان از کالاهای وارداتی، کالاهای مصرفی، اولیه و صنعتی است باید وجود داشته باشد. این اطلاعات در حال حاضر به‌طور کامل و دقیق در گمرک ثبت نمی‌شود لذا وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به این نکته دقت کند.

او در پاسخ به این سوال که دلیل حذف ثبت سفارش چیست گفت: در حال حاضر رتبه‌ی ایران در زمینه کسب و کار بسیار بالا و در حدود 154 است و انگیزه‌ی اصلی دولت بهبود رتبه ایران در شاخص کسب و کار است.

وی با تاکید بر این‌که 10 فاکتور تعریف‌کننده جایگاه ایران در شاخص کسب و کار است، اظهار کرد: یکی از آنها ثبت سفارش است که حذف آن باعث می‌شود رتبه‌ی ایران پایین‌تر بیاید.

او در پایان گفت: با برداشته‌شدن این نوع گره‌ها نه تنها روند تجاری در ایران تسهیل می‌شود، بلکه برخی از رتبه‌های ایران در شاخص‌های اقتصادی در بین‌الملل بهبود می‌یابد.







ایسنا

(سه شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳) ۱۳:۱۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها