سه شنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۳:۰۸
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۴۶۹۵۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

دولت ۲۰۰ میلیارد تومان برای یارانه شیر سال گذشته پرداخت کرد

رئیس بودجه تولیدی معاونت برنامه ریزی رئیس جمهور از پرداخت دو سوم یارانه ۳۰۰ میلیارد تومانی شیر در سال ۹۲ خبر داد و گفت: هنوز تصمیم مشخصی برای نحوه تعیین اعتبار برای حمایت از شیر در سال جاری اتخاذ نشده است اما اعتبار لازم وجود دارد.

محمود ملکوتی خواه ، در مورد پرداخت یارانه 300 میلیارد تومانی شیر که در اواخرسال گذشته به تصویب رسید، اظهار داشت: تا کنون 200 میلیارد تومان از این رقم تا پایان سال گذشته به وزارت صنعت معدن و تجارت پرداخت شده و مابقی آن نیز در سال 93 پیگیری و انجام خواهد شد.
وی در مورد وضعیت پرداخت چنین یارانه‌ای در سال 93 نیز گفت: در سال 93 برای حمایت  از این بخش، ردیف‌هایی که در بودجه  سال گذشته بود، وجود دارد ولی در مورد شیر آنچه مطرح است حمایت از تولید، توزیع و عرضه با قیمت مناسب به مصرف کننده است، اما اینکه دولت بخواهد همین سیاست سال گذشته یعنی پرداخت اعتبار به نهاده، کشاورز و دامدار را انجام دهد،هنوز مشخص نشده است.
رئیس بودجه امور تولیدی و بازرگانی معاونت راهبردی با بیان اینکه اگر دولت بخواهد از تولید کننده و یا مصرف کننده حمایت کند ردیف و اعتبارات لازم در بودجه دیده شده است، خاطر نشان کرد:‌ در بودجه سال جاری، ردیف یارانه‌ای به نام یارانه گلوبال وجود دارد و دولت ها بر اساس شرایط و ضرورت جامعه از این ردیف برای حمایت بخش های مختلف از جمله، شیر، میوه شب عید، سبد کالاو غیره استفاده می‌کنند. 
ملکوتی‌خواه با تأکید بر اینکه دولت در ضرورت این که وجود شیر در سبد هر خانوار باشد شکی ندارد، تصریح کرد: با آسیب شناسی که انجام شده، اگر بخواهیم یارانه‌ای توزیع شود که شیر ارزان به دست مصرف کننده برسد، تولید کنندگان همانند گذشته در کیفیت شیر کم خواهند گذاشت و با کنترل و نظارت نیز نمی‌توان آن را به طور کامل حل کرد.
وی افزود: اگر قرار باشد دولت به تولید کننده همانند سال گذشته، یارانه پرداخت کند تا با نهاده‌های دامی ارزان قیمت شیر را کنترل کند، باز مشکلاتی وجود دارد زیرا  مشخص نیست این نهاده به دست دامداری‌های پرواربندی می رسد یا دامداری‌های شیری؟ همچنین چون کشش بازار و تقاضای مردم به حدی است که حاضرند شیر را با قیمت بالا خریداری کنند،  تضمین قطعی نسبت به اینکه واحد‌های فروش شیر را با قیمتی که نهاده ارزان دریافت می‌کنند بفروشند،وجود ندارد.
این مقام مسئول در مورد راهکاری که برای توزیع شیر پیش بینی شده، گفت: راهکار نخست فرهنگ سازی است زیرا آنقدر که مردم به راحتی برای چیپس و پفک و نوشابه هزینه پرداخت می‌کنند و تولیدات مختلف کارخانه‌ها را در این موارد نگاه‌ می کنیم، نشان می‌دهد تقاضا برای این کالاها وجود دارد و با هر قیمتی که باشد هزینه را پرداخت می‌کنند، اما وقتی صحبت از قیمت شیر می‌شود، می‌گویند باید یارانه پرداخت شود. وقتی مردم برای پفک و چیپس هزینه پرداخت می‌کنند نشان می‌دهد مشکلی در پرداخت هزینه ندارند، بلکه باید استفاده از شیر با فرهنگ سازی و تبلیغ نهادینه شود و مردم هزینه شیر را در هزینه‌های خود ببینند.

ملکوتی‌خواه در پایان گفت: یکی از راهکار‌هایی که باید در مسئله شیر انجام شود،توسعه زیر ساخت‌هایی از جمله اصلاح نژاد دام برای افزایش تولید شیر و توسعه واحد‌های صنعتی بزرگ تولیدی است.





تسنیم

(سه شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳) ۱۳:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها