سه شنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۳:۰۵
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۶۹۵۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

کارگروهی برای فراهم کردن زمینه صادرات محصولات در سال آینده تشکیل شود

نماینده مردم جیرفت خواستار تشکیل کارگروهی متشکل از وزیر جهاد کشاورزی، استاندار و سفرای کشورهای مقصد صادرات را شد تا زمینه صادرات محصولات برای سال آینده فراهم شود.

 فرج‌الله عارفی در تذکر شفاهی در پایان جلسه علنی امروز(سه‌شنبه) با تبریک سالگرد تاسیس سپاه پاسداران خطاب به رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی گفت: در جنوب کرمان به ویژه شهرستان‌های جیرفت و انور آباد، سالانه 50 درصد یعنی حدود 6 میلیون تن محصول تولید می‌شود اما با وجود چنین ظرفیتی مسئولان هیچ برنامه‌ای برای عرضه این محصولات در بازار داخلی و صادرات ندارند.

وی ادامه داد: در این منطقه آب و خاک، نیروی انسانی و سرمایه ملی مردم هزینه می‌شود ولی هیچ درآمدی برای آنها ایجاد نمی‌شود این در حالی است که طبق قانون وزارت جهاد کشاورزی موظف است ضمن سیاست‌گذاری در امر تولید، برنامه‌ریزی برای تنظیم بازار داخلی و صادرات داشته باشد.

عارفی گفت: مردم بنا به خواست دولت تولید می‌کنند اما دولت به خواست مردم یعنی فروش عادلانه محصولات بی‌توجه است. سال گذشته با حمایت مسئولان و ایجاد زمینه صادرات به کشورهای خارجی شاهد بودیم که کشاروزان به حداقل دسترنج خود دست یافتند اما متاسفانه این قشر زحمتکش در سال زراعی امسال مورد بی‌توجهی و بی‌مهری قرار گرفتند.

وی ادامه داد: آقای رئیس جمهور و وزیر جهاد، کاری نکنید که مردم به سیاست‌های دولت بی‌اعتماد شوند. سال گذشته در چنین زمانی خیار سبز 1600 تومان اما امسال 100 تومان، پیاز 1400 و امسال 150 تومان و گوجه فرهنگی 1500 و امسال 200 تومان شده است. سوال این است که مگر قیمت‌ها در کالای دیگر پایین آمده که محصولات کشاورزی ارزان شده است.

نماینده مردم جیرفت در ادامه پیشنهاد تشکیل کارگروهی با حضور وزیر جهاد کشاورزی، استاندار و سفرای کشورهای مقصد صادرات را داد تا زمینه صادرات محصولات برای سال آینده فراهم شود. و همچنین دولت یارانه صادراتی برای محصولات کشاورزی جنوب را درنظر گیرد.

عارفی همچنین خواستار خرید تضمینی محصولات کشاورزی مانند خرما، سیب‌زمینی،‌ پیاز و سیفی‌جات شد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی برنامه الگوی کشت را در جنوب کشور اجرایی کند. همچنین صنایع لازم را برای فرآوری مازاد محصولات ایجاد کنند.

وی با تاکید بر لزوم پشتیبانی از صادرات صادرکنندگان محصولات کشاروزی گفت: دولت با برگزاری نمایشگاه محصولات کشاورزی در کشورهای مختلف محصولات ارگانیک جنوب را که کشت بالایی در بازارهای جهانی دارد را معرفی کند.

عارفی همچنین خواستار بهره‌برداری هرچه سریعتر فرودگاه جیرفت برای حمل محصولات صادراتی و برداشته شدن تعرفه‌های گمرکی و جلوگیری از ورود محصولات خارجی به کشور شد.

نماینده مردم جیرفت از استاندار کرمان خواست تا با افرادی که جلوی پرداخت حقوق کارکنان تبدیل وضعیت شده جنوب را گرفته‌اند، برخورد کند.





ایسنا

(سه شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳) ۱۳:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها