سه شنبه / ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۳:۰۴
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۴۶۹۴۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

این نان لذیذ دزد آهن بدنتان است

زمانی که غذاهای گیاهی در حجم بالا مصرف می‌شوند و آهن مورد نیاز بدن بیشتر از این منابع تامین می‌شود (که جذب آهن کمی دارند) و یا عادات نامناسب غذایی مثل مصرف زیادی چای و قهوه بخصوص در فواصل نزدیک به غذا و یا استفاده مداوم از نان‌های تهیه شده با جوش شیرین، جذب آهن را در بدن مختل می‌کند.

مینا طباطبایی کار‌شناس تغذیه گفت: کم خونی زمانی بروز می‌کند که تعداد گلبول‌های قرمز خونی کم شده یا اندازه گلبول کوچک شود و یا مقدار هموگلوبین موجود در گلبول کاهش یابد که در هر صورت انتقال گازهای تنفسی (اکسیژن و دی اکسید کربن) در خون با مشکل مواجه می‌شود.

وی در خصوص تفاوت کمبود آهن با کم خونی فقر آهن تصریح کرد: بدن مرتبا در حال ساختن گلبول قرمز است اگر برای تولید گلبول، به مقدار کافی آهن وجود نداشته باشد، در ابتدا از منابع ذخیره آهن (آهن کبد) استفاده کرده در مراحل بعدی در صورتی که کمبود آهن ادامه داشته باشد، آهن مورد نیاز از آهن موجود در گردش خون تامین می‌شود.

طباطبایی افزود: تا این مرحله بدن دچار کمبود آهن است اما هنوز کم خونی بروز نکرده است چنانچه کمبود آهن کماکان ادامه پیدا کند و ذخایر آهن بدن تخلیه شود بدن قادر به ساختن گلبول‌های کامل نخواهد بود.

وی در پایان اظهار داشت: زمانیکه بدن قادر به ساختن گلبول‌های کامل خون نباشند کم کم گلبول‌ها شروع به کوچک شدن کرده یا تعداد آن‌ها کم می‌شود و یا در گلبولهای ساخته شده، ‌میزان هموگلوبین کاهش می‌یابد و در واقع فرد دچار کم خونی می‌شود.




 باشگاه خبرنگاران

(سه شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳) ۱۳:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها