دوشنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۴:۰۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۴۶۹۲۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ارائه بسته حمایتی کشاورزی قبل از اجرای فاز دوم هدفمندی ضروری است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: قبل از ورود به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها دولت باید نوسانات از قبیل افزایش قیمت‌ در بخش کشاورزی را پیش‌بینی کند و با یک بسته حمایتی تولیدکننده و مصرف‌کننده را حمایت کند.

عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص لزوم توجه به بخش کشاورزی به عنوان تأمین کننده مواد غذایی کشور با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: در حالی که قرار بود در مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها یک بسته حمایتی - جبرانی در بخش کشاورزی تهیه و ابلاغ شود، این بسته خیلی دیر و  ضعیف تهیه شد و بسیار هم دیر اجرا شد. به طوری که کمترین تأثیر را در جبران هزینه‌های تولید بخش کشاورزی داشت.

وی افزود: همان طور که بعد از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها برخی از عملیات کشاورزی مثل شخم، کاشت، داشت و برداشت که انرژی بر هستند 2 تا 4 برابر افزایش هزینه داشت با ورود به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی قطعا یک سری از هزینه‌های تولید افزایش می‌یابد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: کود شیمیایی 5 برابر یعنی به میزان 500 درصد بعد از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها دچار افزایش قیمت شد، اما بسته حمایتی که قرار بود نهاده‌های کشاورزان را به صورت ارزان قیمت تأمین کند، فراهم نشد.

پاپی‌زاده اظهار داشت: بعد از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها تولید بسیار گران شد و هزینه‌ها افزایش یافت و بسیاری از کشاورزان دچار ورشکستگی شدند، به طوری که حتی در شرایط عادی هم قادر به ادامه فعالیت کشاورزی نیستند، چه برسد به اینکه فاز دوم هدفمندی اجرا شود و بسیاری از هزینه‌ها افزایش یابد.

وی افزود: دامداران به لحاظ افزایش هزینه‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجهند و هزینه تولید شیر برای آن‌ها بسیار بالا رفته، در حالی که دولت به طور غیر منطقی اعلام می‌کند، افزایش قیمت شیر نخواهیم داشت.

عضو کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: اگر تولید کننده تضعیف شود و قادر به تولید نباشد، تولید کاهش می‌یابد و اثر کاهش تولید مستقیما بر روی افزایش قیمت است، بنابراین دولت در بحث هدفمندی و تعیین قیمت نیاز به یک بسته حمایتی دارد.

وی با بیان اینکه دولت قبل از ورود به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باید تمام نوسانات در بخش کشاورزی، افزایش قیمت نهاده‌ها و مشکلات را پیش‌بینی کند، گفت: باید دولت در این مرحله بسته حمایتی مناسبی را طراحی کند و این بسته نه برای حمایت از تولید و بخش کشاورزی بلکه برای حمایت از مصرف‌کننده باشد، تا بار افزایش قیمت بر عهده مصرف‌کننده نباشد. 





فارس

(دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳) ۱۴:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها