دوشنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ / ۱۰:۵۹
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۴۶۹۰۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

چرا محصولات شیلاتی ایران فله‌ای صادر می‌شوند؟

مدیر عامل اتحادیه پرورش‌دهندگان ماهیان گرمابی گفت: به علت کم کاری و سیاست‌های نادرست شیلات نمی‌توانیم تولیدات خود را در قالب بسته‌بندی به کشورهای دیگر صادر کنیم و ماهیان گرمابی به صورت فله‌ای صادر می‌شوند که موجب تحمیل ضرر و زیان‌هایی به این بخش شده است.

حسن آقازاده  با بیان این‌که میزان تولیدات آبزی‌پروری تا سه میلیون تن قابل ارتقا است، اظهار کرد: در کشور ما 2700 کیلومتر ساحل قابل‌ آبزی پروری وجود دارد که اگر دولت در قالب‌های مختلف از این بخش حمایت کند قطعا میزان تولید از 750 هزار تن فعلی بیشتر می‌شود.

وی با بیان این‌که 18 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری زیرساختی برای تولید 750 هزار تن ماهی گرمابی بدون کمک نقدی دولت صورت گرفته است، افزود: انتظار می‌رود دولت به بخش خصوصی بهای بیشتری دهد و حمایت‌های ویژه‌ای را به این بخش داشته باشد.

آقازاده با بیان این‌که تولید ماهی گرمابی موجب اشتغال مستقیم و غیر مستقیم 19 هزار نفر شده است، گفت: برای اشتغال یک فرد در کار دولتی معادل 50 میلیون تومان هزینه لازم است که بخش خصوصی بدون دریافت هیچ گونه کمک نقدی از دولت توانسته است این بخش را اداره کند.

به گفته وی تنها خواسته پرورش‌دهندگان ماهی حمایت از تشکل‌ها و مانع شدن از کارشکنی‌های شیلات کشور است به طوری که تولیدکننده بتواند برای تولید خود سیاست گذاری کند.

مدیر عامل اتحادیه پرورش‌دهندگان ماهیان گرمابی با بیان این‌که ماهیان گرمابی به صورت فله‌ای صادر می‌شوند، گفت: به علت کم کاری و کارشکنی‌های شیلات ایران نمی‌توانیم تولیدات خود را در قالب بسته‌بندی به کشورهای دیگر صادر کنیم که همین امر موجب تحمیل ضرر و زیان‌هایی به این بخش شده است.

وی با بیان این‌که تمام رقبا محصولات خود را به صورت بسته بندی، شناسنامه‌دار و حتی قیمت پایین‌تر صادر می‌کنند، اظهار کرد: 100 درصد سرمایه‌گذاری بر عهده بخش خصوصی است اما تصمیم گیری و سیاست‌گذاری‌هایی توسط شیلات صورت می‌گیرد که موجب افزایش ضرر و زیان شده است.

مدیر عامل اتحادیه پرورش دهندگان ماهیان گرمابی با بیان این‌که تمهیداتی اندیشیده شود که دخالت بخش خصوصی و سرمایه‌گذار در سیاست‌گذاری بیشتر شود، گفت: دولت باید به بخش خصوصی بیشتر اهمیت دهد و سیاست‌گذاری‌ توسط این بخش و با نظارت دولت صورت گیرد.

وی صادرات ماهیان گرمابی را در سال گذشته 18 هزار تن عنوان و اظهار کرد: اگر سیاست‌گذاری به بخش خصوصی واگذار شود می‌توان این میزان را به 35 هزار تن افزایش داد.

آقازاده با بیان این‌که وزن ماهی‌های صادر شده سه تا پنج کیلوگرم است، گفت: اگر سیاست‌ها و برنامه‌های دولت در سال جاری خوب پیش رود می‌توان میزان صادرات محصولات را افزایش داد.

به گفته وی اگر امسال نهاده‌های تولید به موقع دست ما برسد، دولت نیز حمایت‌های خود را بیشتر کند و بارندگی به روال سابق باشد تولید ماهیان گرمابی 10 تا 17 درصد افزایش می‌یابد.

آقازاده سطح زیر کشت استخرهای پرورش ماهی گرمابی در کشور را 46 هزار هکتار و راندمان تولید را بین چهار تا 4.5 متر در هکتار عنوان کرد.





ایسنا

(دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳) ۱۰:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها