یکشنبه / ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ / ۲۳:۰۰
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۴۶۸۷۳
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اقتصاد

هفته طلایی اقتصاد ایران/ کلید اصلاح قیمت‌ها در دستان رئیس جمهور

هفته جاری را باید هفته طلایی اقتصاد ایران نام نهاد؛ چرا که در هر یک از روزهای آن احتمال آغاز اصلاح قیمتها وجود دارد. همانطور که رئیس جمهور اعلام کرده است، تا پایان هفته جاری اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها آغاز خواهد شد و قرار است که اصلاح قیمت ها در این فاز با دستور وی، صورت گیرد اما اینکه اجرای این فاز از قانون، شوک تورمی و رکود در پی داشته باشد یا منجر به رونق اقتصادی و کاهش مصرف شود، موضوعی است که هنوز قضاوت درباره آن زود است.

دولت تدبیر و امید جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته است برای جراحی و اصلاح ساختار اقتصاد ایران مرحله دیگری از هدفمندی یارانه‌ها اجرایی کند.

دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور این بار با تاکید بر این نکته که قرار است اجرای قانون هدفمندی یارانه در مسیر اصلی خود قرار گیرد، از ساماندهی شیوه پرداخت یارانه نقدی سخن گفت و همه نگاه‌ها را به سمت خود معطوف کرد

 

در  ادامه رئیس جمهور در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی اعلام   کرد که "احتمالا تا پایان هفته مرحله دوم یارانه ها را عملیاتی و اجرایی می کنیم. این مهم است. چون یک قدم داریم پیش می رویم."

 

به اعتقاد وی، این تکلیف، تکلیف قانون است. باید قانون را اجرا کنیم.  آنچه را قانون به ما گفته است، طبق آن از مردم خواستیم ثبت نام کنند و همچنین خواستیم کسانی که نیاز ندارند، صرف نظر کنند. چون قانون می گوید در سال 93 یارانه باید به افراد نیازمند و متقاضی برسد؛ هم باید نیازمند باشد و هم باید متقاضی باشد.

 

او می افزاید: این را قانون می گوید و بر همین مبنا هم از مردم خواستیم. امیدواریم مردم بر مبنای مسئولیت شرعی و ملی خود عمل کنند. البته مهلت ثبت نام تا دیشب بود. امروز و فردا هم برای کسانی است که احتمالا به خاطر شرایطی نتوانستند ثبت نام کنند یا کسانی که احتمالا می خواهند از ثبت نامی که کرده اند انصراف بدهند.

 

وی بر این نکته نیز تاکید کرده است که بر روی اجرای قانون بسیار حساس است.

 

... و اما پس از سخنان دیروز رئیس جمهور بود که گمانه زنی ها در خصوص زمان اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها بیشتر بر سر زبانها افتاد و اینکه چه روزی از روزهای هفته جاری، نوبت به آغاز اجرای این بخش از جراحی اقتصادی ایران می رسد.

 سال 89 بود که قانون هدفمندکردن یارانه‌ها پس از مدتها کار کارشناسی در دولت و مجلس سرانجام با تصویب مجلس و تائید شورای نگهبان به مرحله اجرا رسید، ضمن اینکه این قانون در سال جاری مرحله به مرحله در حال اجرایی شده است.

 

چیزی که مشخص است اینکه نظام ناکارآمدی فعلی پرداخت یارانه‌ها که میزان آن بیش از 3500 میلیارد تومان در ماه اعلام شده، تولید ثروت در کشور را مختل کرده است و برهمین اساس، برخی دولتمردان از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به عنوان رازگشایی اقتصاد ایران یاد کرده‌اند که اقتصاد را از مسیر و آدرس غلط فعلی نجات می‌دهد.

 

البته موضوع هدفمندکردن یارانه ها به سالیان قبل و به دو دولت کارگزان و اصلاحات هم برمی گردد. موضوع هدفمندکردن یارانه ها اولین بار در برنامه دوم توسعه کشور مطرح شده بود. در این میان، سابقه پرداخت نقدی یارانه ها برای اولین بار به دولت کارگزاران برمی گردد؛ همان سالی که یارانه مرغ نقدی پرداخت شد، ولی به دلیل آماده نبودن زیرساختها، این طرح با شکست مواجه شد.

 

در هشت سال دولت اصلاحات نیز با وجود پیش بینی در برنامه توسعه ای کشور، هیچگاه برنامه هدفمندکردن یارانه ها اجرایی نشد؛ شاید به همین خاطر بود که سید محمد خاتمی رئیس جمهور سابق ایران در سال 1385 برای اولین بار پذیرفت که دولتش در هدفمندکردن یارانه ها موفق نبود: "مبلغ یارانه انرژی وحشتناک است. من نتوانستم در هدفمندکردن یارانه ها موفق شوم و متأسفم. متاسفانه این مشکل در دولت من وجود داشت و باقی ماند. به همین دلیل این مسئله را از ناکامی های دولت خود یاد کردم."

 

البته باید گفت که اکثریت اقتصاددانان بر سر کلیات هدفمندکردن یارانه ها اتفاق نظر دارند و اختلاف نظرها درباره هدفمندکردن یارانه‌ها به مصادیق این موضوع ( نحوه بازتوزیع یارانه ها و زمان اجرای آن ) برمی گردد.

 

به هر حال، دوره اجرای فاز نخست قانون با واریز یارانه نقدی به حساب سرپرست خانوار ( یارانه نقدی هر ایرانی در ماه 40500 تومان ) نیز به اتمام رسیده و حالا نوبت اصلاح قیمتها در فاز جدید اجرای هدفمندی یارانه‌ها است تا دور جدید از فعالیت اقتصاد ایران رقم بخورد.

 

در این شرایط، باید گفت که هدفمندی یارانه ها را نباید فقط مربوط به دولت دانست بلکه همه و همه باید در قبال آن احساس مسئولیت کنند، عینک سیاسی را باید از چشمانمان برداریم و نسلهای آینده را دریابیم .

 

هم اینک نیز کلید اصلاح قیمتها در دستان رئیس جمهوری قرار گرفته است و باید به انتظار روزهای آتی نشست و دید سرانجام اصلاح قیمتها از روز یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه و یا ... آغاز می شود.

 

تحلیل هفته اقتصادایران آنلاین؛

(یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳) ۲۳:۰۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها