یکشنبه / ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۶:۳۵
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۶۸۶۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

پرداخت یارانه نقدی کشاورزان را خانه نشین کرد

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با بیان این که برداشت بی رویه آبهای زیر زمینی سالانه ۱۲ میلیارد مکعب تراز منفی آب به بار آورده، گفت: پرداخت یارانه نقدی کشاورزان را خانه نشین کرد.

شمسعلی هادی‌زاده معلم امروز در جمع هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به مشکلات حوزه کشاورزی و استفاده نکردن از روش‌ نوین و کارشناسی اشاره کرد و گفت: ما امروزه با مشکلات زیادی در بخش کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی مواجهیم.

وی افزود: یکی از دلایلی که کشاورزی ما نمی‌تواند، به حد مطلوب برسد، این است که نمی‌دانیم چه چیزی در زمین‌هایمان باید بکاریم تا بهره‌وری و ارزش افزوده بالایی داشته باشد. از طرفی روی ژنتیک دام و محصولات کشاورزی خود کار نکرده‌ایم، اگرچه دانش دنیا در حد مطلوبی است، اما باید آن را بومی کرده و با توجه به شرایط کشور از آن بهره ببریم.

پرداخت یارانه نقدی کشاورزان را خانه نشین کرده

هادی‌زاده معلم در مورد وضعیت نیروی انسانی در حوزه کشاورزی نیز به این نکته اشاره کرد که نسل جدید تمایل چندانی به حضور برای کار در بخش کشاورزی ندارد و نسل متوسط به پیر ما در روستاها به یارانه بسنده کرده و کار نمی‌کنند، در صورتی که در همه جای دنیا هر کس بیشتر کار کند، باید درآمد بیشتری داشته باشد.

به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی ایران ورود تکنولوژی‌های ناکارآمد و غیربومی به کشور به تولید محصولات کشاورزی آسیب رسانده و حتی در برخی موارد اصلا تکنولوژی نداشته‌ایم، تا جایی که اکنون 40 درصد محصولات کشاورزی ما در بخش غلات و برنج از بین می‌رود، چون برداشت مناسبی نداریم.

وی ادامه داد: کارشناسان می‌گویند، اگر برداشت برنج اصلاح شود، می‌توانیم تمام برنج مورد نیاز کشور را خودمان تولید و تامین کنیم، چرا که سرانه مصرف برنج هر ایرانی 40 کیلوگرم برآورد شده، ولی واردات ما در کنار تولید 140 درصد میزان مصرف است و باید پرسید، چرا در دولت تدبیر و امید اجازه واردات برنج مازاد بر نیاز داده شده است.

هادی‌زاده معلم در بخش دیگری از سخنان خود حجم قوانین در مجلس شورای اسلامی را از عوامل ناکارآمد کردن تولید عنوان کرد و گفت:‌ عادت کرده‌ایم که مشکلات را در یک دوره‌ای مطرح کنیم و مانند مراسم ختم و عزاداری پس از گذشت چهلم تمام این مسائل به فراموشی سپرده می‌شود و اصلا برنامه‌مند حرکت نکرده‌ایم.

در بخش دیگری از این نشست رئیس انجمن ملی زیتون استفاده نامناسب از آب شیرین برای تولیدات محصولات کشاورزی یکی از دغدغه‌های ماست به طوری که برای تولید یک کیلوگرم گوشت قرمز 15 هزار کیلو آب شیرین و برای یک لیتر شیر 5 هزار لیتر آب شیرین باید مصرف شود.

برداشت مازاد سالانه 11 میلیارد متر مکعب آب‌های زیر زمینی

وی افزود: از طرفی شاهد 11 میلیارد متر مکعب بیلان منفی آب به دلیل اضافه برداشت بی‌رویه از ذخایر آب‌های زیرزمینی کشور هستیم و سالانه بر اثر فرسایش 10 تا 12 تن در هر هکتار از بین می‌رود.

وی عدم نظارت بر حفر چاه‌های غیرمجاز را یکی دیگر از مشکلات دانست و گفت: در اطراف دریاچه ارومیه که اکنون به این وضع افتاده است 38 هزار چاه مجاز فعال است که در عین حال در کنار آن 32 هزار چاه غیرمجاز نیز حفر شده است و باید پرسید چرا پس از یک مدتی به چاه‌های غیرمجاز هم پروانه می‌دهند.

وی گفت: مشکل ما اینجاست که مسائل اقتصادی را در مسلخ مسائل سیاسی سربریدیم و اکنون از مجموع 609 دشت در سطح کشور 300 دشت با وضعیت بحرانی روبروست که باید برای آن فکری شود.

 

 

 

 

فارس

(یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳) ۱۶:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها