یکشنبه / ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ / ۰۹:۰۷
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۴۶۸۴۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

درخواست پسته‌کاران برای توقف دخالت‌ بی‌‌جای دولت در بازار ارز

دبیرکل انجمن پسته کشور با اشاره به ارزآوری یک و نیم میلیارد دلاری صنعت پسته برای کشور، گفت: دولت باید از دخالت در قیمت گذاری بازار پسته و ورود بی جا به بازار ارز پرهیز کند.

حمید فیضی با بیان اینکه توصیه ای که درباره اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم  رهبری شده باید بسیار جدی گرفته شود، اظهار داشت: پسته کالایی است که ارزبری آن تقریبا در حد صفر و در مقابل این امر، کالایی است که ارزآوری صد در صدی برای  کشور دارد.
فیضی افزود: متوسط ارزآوری پسته در سالهای گذشته یک و نیم میلیارد دلار بوده که این مسئله بسیار باارزش است.
وی ادامه داد: علاوه بر این  تولید پسته که تماما داخلی است، نیازی به درآمد نفت، سوبسید و حمایت دولت نداشته و ندارد.
دبیرکل انجمن پسته اظهار داشت: بنابراین اگر بخواهیم در بخش کشاورزی محصولاتی را ردیف و اعلام کنیم که شاخص اقتصاد مقاومتی هستند به اعتقاد ما  پسته در راس این کالاها قرار می گیرد.
فیضی اضافه کرد: با توجه به قیمت جهانی پسته که در هر کیلو به طور متوسط 10 دلار  است و مقایسه آن با قیمت جهانی گندم که چیزی حدود 33 سنت است به خوبی می توان پی برد که با ارز حاصل از هر کیلو پسته چند کیلوگرم گندم یا دیگر محصولات کشاورزی را می توان وارد کرد.
وی با بیان اینکه پسته جزو محصولاتی است که نسبت به بسیاری از محصولات دیگر نیاز کمی به آب دارد، افزود: علاوه بر این امکان تولید پسته در مناطقی  فراهم است که عملا به دلیل شرایط آب و خاک هیچ محصول دیگری در آنجا قابلیت رشد ندارد.
فیضی اضافه کرد: بنابراین به اعتقاد بنده در موضوع اقتصاد مقاومتی کالاهایی مانند پسته خیلی باید مورد توجه قرار بگیرند و حمایت شوند.
دبیرکل انجمن پسته ادامه داد: وقتی از حمایت صحبت می کنیم منظور این نیست که صنعت پسته نیازمند سوبسید یا بودجه ای خاص از طرف دولت  است بلکه منظور ایجاد بسترهای قانونی و حقوقی لازم برای حمایت از چنین تولیدی است نه آنکه در واقع بار اضافه ای بر دوش دولت و محلی برای خرج کردن بودجه های محدود دولتی باشد.
فیضی تصریح کرد:  صنعت پسته همواره به بودجه کشور کمک کرده و هیچگاه انتظار اخذ بودجه ، سوبسید و چیزهایی از این قبیل را از دولت نداشته است.
وی افزود:  در مقابل آن انتظار می رود که دولت، قانونگذاران و بطور عام حاکمیت کشور اهمیت چنین کالایی را به رسمیت شناخته و در قوانین و مقررات به گونه ای رفتار کنند که به سمت حمایت از این کالا برود نه به سوی آسیب زدن به آن .
فیضی اظهار داشت:  اتفاقی که در سال گذشته افتاد و دولت وارد داستان قیمت گذاری پسته شد اتفاق بسیار بدی بود که آسیب زیادی به بازار پسته کشور در دنیا وارد کرد.
وی با بیان اینکه پسته در یک ساختار اقتصادی سالم می تواند موفق شود و به حیات خود ادامه دهد،اضافه کرد: دخالت دولت در نرخ ارز ، بازار، عرضه و تقاضا و هر آنچه که بازار و تولید را بصورت مصنوعی از تعادل خارج نماید شامل مواردی است که می تواند به صنعت پسته کشور آسیب بزند .
دبیرکل انجمن پسته کشوربا اشاره به اینکه  هر دخالتی که به واقعیت های یک صنعت یا تولید توجه نکند دخالتی غیرکارشناسانه است، تاکید کرد: همیشه دخالتها کارشناسانه نیست و در برخی موارد واضح است که آن دخالت، دخالت غلطی است اما به دلایلی که بر ما نیز روشن نیست این اتفاق رخ می دهد.
فیضی افزود: ممکن است از نظر کارشناسی هم بدانند که این دخالتها مخرب است ولی با اهدافی خاص این اتفاق می افتد.
وی با بیان اینکه بسیاری از مناطق کشور مستعد تولید پسته هستند و در حال حاضر  خیلی از کشاورزان به توسعه کشت این محصول علاقه دارند ،اظهار داشت: بویژه با تغییرات رخ داده  در نرخ ارز می توان گفت که تولید این محصول تا حدودی اقتصادی شده  و این امرعده ای را به کشت پسته تشویق می کند. اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا سیاستهای اقتصادی کشور از تولید داخلی حمایت خواهد کرد؟
وی اضافه کرد:  منظور از سیاستهای اقتصادی این است که  ما هر نوع دخالت دولت در نرخ و بازار ارز و تثبت مصنوعی نرخ آن را مخرب تولید داخل می دانیم. به این دلیل که تولید داخل با نیروی داخلی انجام می شود و تابعی از تورم است.
به گفته وی این در حالی است که دولت در دهه گذشته نرخ ارز را بصورت مصنوعی و علی رغم اینکه هزینه های تولید و هزینه های ریالی روبه افزایش بود، با استفاده از دلارهای حاصل از نفت تثبت کرده بود.در پی این امر تولید کالاهای داخلی غیر اقتصادی شده  و واردات کالاهای خارجی به صرفه بود. این امر اجازه توسعه به کالاهای تولید داخل را نمی داد .
دبیرکل انجمن پسته ایران تصریح کرد: ما به شدت هشدار می دهیم که به هیچ عنوان صنایع داخلی ایران و تولیدات داخلی مستقل که  ارز بر نیستند،(مانند پسته) تحمل کاهش نرخ ارز و تثبیت بهای  آن را ندارند.
فیضی تاکید کرد: ما اعتقاد داریم نرخ ارز نیز مانند هر کالای دیگری باید در بازار عرضه ،تقاضا و بدون دخالت دولت اتفاق بیفتد.
دبیرکل انجمن پسته کشور همچنین با اشاره به کاهش سفره های آب زیر زمینی در استان کرمان ، گفت: در سال 86 قانونی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که طی آن اعلام شد کسانی که چاه غیرمجاز دارند دارای پروانه می شوند. معنی قانون مذکور این است که ما به جای مجازات افراد متخلف ،  تخلف آنان را قانونی کردیم.
وی افزود: به دلیل مدیریت نامناسب منابع آب توسط نهادهای ذیربط برداشت از منابع اب زیر زمینی بطور فزاینده ای در چند دهه گذشته افزایش یافته و ما هم اکنون با کاهش کیفیت آب ، افت سطح آبهای زیرزمینی و در پی این مسئله با کاهش تولید در بسیاری از مناطقی که کشت پسته بصورت سنتی در آنجا انجام می گرفت مواجه شده ایم.
فیضی ادامه داد: به اعتقاد انجمن پسته کشور سیستم مدیریتی گذشته دولتی که طبق آن مدیریت منابع آب تماما در دست دولت و وزارت نیرو بود باید منسوخ شود و مدیریت این  منابع،  به تشکلهای آب بران یعنی تشکل های صاحبان منابع آب داده شود .
فیضی اظهار داشت: به عبارتی بازار آب در دشتهای کشور حاکم شود، به این معنی که کسانی که صاحب چاه با پروانه قانونی هستند، بتوانند وارد بازار معاملات آب شوند و در صورت لزوم آن را به مشتری بفروشند.

وی تصریح کرد: به اعتقاد انجمن پسته تنها راه نجات منابع آب باقی مانده در کشور بویژه در دشتهای بحرانی ایجاد بازار آب است.





تسنیم

(یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳) ۰۹:۰۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها