یکشنبه / ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ / ۰۹:۰۳
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۶۸۴۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی
آل اسحاق

اقتصاد دولتی باید جای خود را به اقتصاد مردمی دهد

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت : محور اقتصاد مقاومتی مردم هستند و باید در اقتصاد هر کاری را که مردم قادر به انجام آن هستند، دولت بر عهده نگیرد.

یحیی آل اسحاق در اجلاس سراسری دبیران استانهای حزب موتلفه اسلامی با اشاره به ضرورت تبین شعار سال یادآور شد: رهبر معظم انقلاب بر اساس قانون اساسی و ابلاغ سیاست های کلی نظام، جهت گیری های کشور را تعیین می کنند. چند سالی است که ایشان در پازلی مشخص مسائل اقتصادی را بیان کرده اند.

وی افزود: اقتصاد، فرهنگ،عزم ملی و مدیریت جهادی 4 واژه ای است که نخبگان باید آن را تعریف کرده و بر اساس آن عمل شود.

آل اسحاق گفت: اقتصاد، علم، مدیریت و مجموعه فرآیندی است که می خواهد منابع محدود را برای پاسخگویی به نیازهای نا محدود در سطوح مختلف تامین کند.علم اقتصاد موضوع جدیدی نیست بلکه سالهاست توسط هزاران دانشگاه و کتب و ایدئولوژی های مختلف به وجود آمده است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ادامه داد : اقتصاد حتی در علوم حوزوی نیز از پایگاه اساسی برخوردار است و از مسائل مهم مردم از نظر فقهی نیز به حساب می آید.

وی با تاکید بر ضرورت مدیریت اقتصاد اسلامی در کشور یادآور شد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی جریان های مختلف هر کدام هر نظری داشته اند اجازه داده شده عمل کنند و هزینه و فایده های آن و فرصت هایی که از بین رفته امروز مشخص است و بهترین مدل را امروز رهبر معظم انقلاب تبیین فرموده اند و آن اقتصاد مقاومتی است.

آل اسحاق اضافه کرد: منابع ایران در منطقه چه از نظر طبیعی، نیروی انسانی و دیگر منبع به صورت جامع در رتبه اول قرار دارد و به صورت نسبی نسبت به دیگر کشورهای دنیا از حد متوسط بالاتر هستیم . 

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: باید امروز ببینیم ماحصل عملکرد ما در حوزه اقتصاد چه بوده و به جمع بندی برسیم و ببینیم راهکارها و تدابیر امروز ما چیست؟

وی با تاکید بر ضرورت اجرای اقتصاد مقاومتی گفت: رویکرد امروز جمهوری اسلامی ایران بر اساس رهنمود رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی است و تمامی دستگاهها اعم از قوای سه گانه باید الزامات اجرایی شدن آن را فراهم کنند. 

آل اسحاق افزود: محور اقتصاد مقاومتی مردم هستند و باید در اقتصاد هر کاری را که مردم می توانند انجام دهند را دولت نباید انجام دهد. اقتصاد دولتی باید جای خود را به اقتصاد مردمی دهد. اقتصاد مقاومتی اقتصادی درون زا و برون نگر است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به دیگر ویژگی های اقتصاد مقاومتی گفت: نگاه به اقتصاد باید نگاهی جهاد گونه باشد و باید با نگاهی به تولیدات داخلی اما با کیفیت جهانی ، تمام پتانسیل داخلی را برای خود کفا شدن به کار بریم.

وی در ادامه تاکید کرد: یکی دیگر از ویژگی های اقتصاد مقاومتی عدم وابستگی به نفت است. متاسفانه امروز اقتصاد ما وابستگی زیادی به نفت دارد که باید این وابستگی روز به روز کمتر شود .

آل اسحاق با بیان اینکه تولید ثروت مشروع یک ارزش است اظهار داشت: متاسفانه برخی ها فکر می کنند تولید ثروت مشروع ایراد دارد در صورتی که ارزش است و باید راه را به گونه ای طراحی و اجرا کرد که به تولید ثروت مشروع بیانجامد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با بیان اینکه عدالت اجتماعی جزو محورهای اساسی اقتصاد مقاومتی است، یادآور شد: همانطور که رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار مسئولان تاکید کردند ما توسعه و رشد اقتصادی را بدون عدالت اجتماعی نمی خواهیم.

وی افزود: خروجی مدل اقتصاد مقاومتی مقاوم شدن در برابر تهدیدات دشمن است. امروز یکی از جنگ های اساسی در دنیا جنگ اقتصادی است. امروز ما جنگ تحمیلی اقتصادی داریم که باید تکنیک ها و تاکتیک های آن را بشناسیم.

آل اسحاق در ادامه به موضوع فرهنگ اشاره کرد و گفت: مجموعه رفتار، سکنات، آرمانها، اعتقادات و ارزشهای یک ملت را فرهنگ می گویند. 

وی ادامه داد: فرهنگ اولویت بر همه حوزه ها دارد و فرهنگ موتور محرک همه حوزه ها اعم از سیاسی و اقتصادی است بنابراین همه باید به فکر فرهنگ باشند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: باید در فرهنگ و اقتصاد طبق نظر رهبر معظم انقلاب مدیریت جهادی داشت. مدیریت جهادی دیمی نمی شود بلکه بسیار علمی و ضابطه مند است. مدیریت جهادی با اعتقادات و آرمانها عجین است. شاخص معنوی مدیریت جهادی در کشور ما بر اساس قرآن است. 

وی افزود: در مدیریت جهادی همه مسئول اند و در این نوع مدیریت روحیه از اهمیت بسیاری برخوردر است.

آل اسحاق یادآور شد: مدیریت جهادی با خمودگی و خواب آلودگی رخ نمی دهد بلکه مدیر جهادی باید از خود انرژی ساطع کند و جهاد با بروز انرژی همراه است.

آل اسحاق در ادامه، بروکراسی و ضرورت مدیریت جهادی در فعالیت های اقتصادی را نیز موضوع مهم دیگر عنوان و خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی و نظام حاکمیتی باید مدیریت جهادی را به گونه ای پیاده سازی کنند که میزان بروکراسی به حد معقول و متناسب است.

وی ادامه داد: اگر بحث مدیریت جهادی است؛ مدیریت ریسک، قدرت تصمیم، پیش بینی، جسارت، ابداعات و ابتکارات نیز باید در عمل از سوی بخش خصوصی و دولت مدنظر قرار گیرد.




ایرنا

(یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳) ۰۹:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها