جمعه / ۲۹ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۷:۰۶
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۴۶۷۹۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

افزایش ۲۲ درصدی قیمت شیر با بالا رفتن قیمت نهاده‌ها

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: قیمت خوراک دام و طیور نسبت به پارسال دو برابر شده است، اگر مرحله دوم هدفمندی هم اجرا نشود، برای خنثی کردن هزینه‌های تولیدکننده، باید قیمت شیر ۲۲ درصد افزایش یابد.

سعید سلطانی سروستانی در پاسخ به اینکه نحوه قیمت‌گذاری شیر خام با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها چگونه خواهد بود؟ گفت:‌ اکنون بدون در نظر گرفتن افزایش حامل‌های انرژی قیمت خوراک دام و طیور نسبت به سال گذشته حدود دو برابر شده است. هزینه‌های کارگری نیز 25 درصد افزایش یافته و سایر هزینه‌ها نیز رشد داشته است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران افزود: تنها با در نظر گرفتن این هزینه‌ها بدون قیمت حامل‌های انرژی باید شیر خام 22 تا 23 درصد اضافه شود.

وی ادامه داد: قیمت نهاده‌ها، قیمت تمام شده شیر خام را کیلویی به بیش از هزار  600 تومان رسانده است، در حالی که خرید از دامدار کیلویی هزار و 300 تومان است.

سلطانی افزود: قیمت خوراک دام نسبت به سال گذشته حدود دو برابر شده است به طوری که سویا از کیلویی 990 تومان به 2 هزار تومان، جو از 530 تومان به هزار تومان، ذرت از کیلویی 600 تومان به هزار و 150 تومان و سبوس از کیلویی 250 تومان به 900تومان رسیده است.

وی گفت: خوراک دام و طیور نسبت به روزهای پایانی سال در هر کیلو حدود 100 تا 150 تومان افزایش یافته است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ادامه داد:‌ اجرای هدفمندی یارانه‌ها قانون است اما در کنار آن باید سایر قوانین نیز اجرا شود مثلاً براساس قانون افزایش بهره‌وری و در ماده 33 تأکید شده است محصولات کشاورزی و دامی خرید تضمینی شوند و این قیمت باید با در نظر گرفتن کلیه عوامل تولید به اضافه سود معقول برای تولیدکننده باشد. محصولات در بورس عرضه شود و مابه‌التفاوت آن با قیمت مازاد به کشاورزان پرداخت شود.

سلطانی افزود: همچنین در ماده 4 هدفمندی یارانه‌ها تصریح شده است دولت یارانه شیر را طی مدت 5 سال هدفمند کند ،‌قبل از اجرای هدفمندی یارانه‌ها 700 میلیارد تومان برای شیر به مصرف‌کننده یارانه پرداخت می‌شد که طی 5 سال باید آزاد شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران در پاسخ به اینکه آیا آزادسازی قیمت شیر بعد از اجرای هدفمندی یارانه‌ها امکانپذیر خواهد بود، گفت:‌ دولت با توجه به قانون و فسادپذیر بودن شیر نباید به دنبال آزادسازی قیمت شیر باشد و همچنان قیمت‌گذاری این محصول باید توسط دولت انجام شود.

 

 

 

 

 

 

فارس

(جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۹۳) ۱۷:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها