چهارشنبه / ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ / ۱۳:۳۶
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۴۶۷۵۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

رصد و پایش بیماری‌های دام استان یزد با استفاده از فن‌آوری‌های روز دنیا

کارشناس مسئول مطالعات اپیدمیولوژیک و آمار حیاتی اداره‌کل دامپزشکی استان یزد گفت‌: برنامه‌ریزی دقیق و اجرای منظم طرح‌های پایش سلامت دام‌ها، شرط اساسی تحقق پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی است.

 دکتر «محمد عبدالحسین‌زاده» با معرفی این اداره‌ی تخصصی به عنوان متولی اصلی پایش سلامت و مراقبت فعال جمعیت دامی استان، افزود: بمنظور پیشگیری و کنترل بیماری‌های فراگیر دامی علاوه بر واکسیناسیون به موقع دا‌م‌ها، انجام مراقبت فعال از سوی کارشناسان مربوطه ضروریست.

وی در ادامه GIS تحت وب را بعنوان جدیدترین سامانه‌ی پایش بیماری‌های دامی معرفی کرد و گفت: سامانه‌ی پایش و مراقبت بیماری‌های دامی کشور(GIS)، یک سامانه‌ی کارآمد و قابل به روز شدن است که شامل مشخصات همه‌ی واحدهای اپیدمیولوژیک دامی کشور است و هرگونه فعالیت بهداشتی در واحدهای پرورش دام از مراحل ابتدایی تا انتها از جمله واکسیناسیون، بروز بیماری و درمان همه‌ی دام‌ها در آن ثبت و سنجش روزانه می‌شود.

عبدالحسین‌زاده خاطرنشان کرد: به کمک سیستم GIS پیگیری دقیق موارد بروز و درمان بیماری‌های دامی و انجام مراقبت‌های فعال ممکن شده و سطح کمی و کیفی فعالیت‌های دامپزشکی بنحو چشمگیری افزایش می‌یابد.

این کارشناس مسئول با اعلام وضعیت مناسب استان از نظر بیماری‌های دامی، یادآور شد: پارسال در 1780 نوبت بازدید از سوی کارشناسان استان 20 هزار و 465 رأس نوبت سر گاو و 128 هزار و 893 رأس نوبت سر گوسفند و بز تحت مراقبت فعال و کنترل‌های بهداشتی برای پایش بیماری‌هایی مانند شاربن، تب برفکی، طاعون گاوی و جنون گاوی قرار گرفتند.






ایسنا

(چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۳) ۱۳:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها