چهارشنبه / ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ / ۰۹:۴۴
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۴۶۷۴۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

استان کرمانشاه، تولیدکننده‌ی 3 درصد از تولیدات دامی کشور

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: هم‌اکنون سه درصد تولیدات دامی کشور در این استان تولید می‌شود.

مهندس «بهرام خانی»، مجموع تولیدات دامی استان کرمانشاه در سال گذشته را 418 هزار و 904 تن برشمرد و افزود: پارسال در 317 هزار تن شیر خام، 31 هزار و 800 تن گوشت قرمز، 58 هزار و 585 تن گوشت مرغ، 9460 تن تخم‌مرغ و 2059 تن عسل در استان کرمانشاه تولید شد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون سه درصد تولیدات دامی کشور در استان کرمانشاه تولید می‌شود، گفت: این در حالی است که این استان از نظر آب، خاک، میزان بارندگی سالانه جایگاه قابل قبولی را در کشور دارد و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های آن بیشتر از آن چیزی است که در این استان تولید می‌شود و با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان میزان تولیدات دامی استان را به میزان چشمگیری افزایش داد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: براساس پیش‌بینی‌ها و با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان باید میزان تولیدات دامی استان کرمانشاه در آینده‌ی نزدیک به 10 درصد تولیدات دامی کشور برسد.

خانی گفت: در صورت وجود شرایط لازم این اتفاق شدنی است، چون از محل منابع طرح توسعه‌ی کشاورزی طرح‌های قابل توجهی دیده شد که از جمله آنها می‌توان به طرح‌های توسعه‌ی مرغ گوشتی، واحدهای صنعتی تولید تخم‌مرغ، شیر، گوشت قرمز و زنبور عسل اشاره کرد که راه‌اندازی آنها می‌تواند تحول چشمگیری در میزان تولیدات دامی استان بوجود آورد.

وی سپس از به بهره‌برداری رسیدن چند طرح شاخص با ظرفیت‌های زیاد امسال در استان خبر داد و گفت: گاوداری شیری با 500 رأس ظرفیت دام مولد شرکت کاوات روانسر، گاوداری 2000 رأسی بهار سبز دالاهو در شهرستان اسلام آبادغرب و مجتمع گاوداری شیری میانراهان با 1000 رأس ظرفیت در سال جاری در استان به بهره‌برداری می‌رسند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سپس درباره‌ی شناسایی 10 مجتمع تحت‌عنوان شهرک دامپروری در سطح استان گفت: برخی از این طرح‌ها در حال مطالعه هستند و برخی کار مطالعه آنها به پایان رسیده است.

خانی واحد 5000 رأسی گوسفندپرواری در روستای پریوه هرسین و مجتمع 3000 رأسی گوسفندپرواری نهرابی روانسر را از جمله این مجتمع‌ها دانست و گفت: بقیه‌ی طرح‌ها نیز در حال مطالعه هستند.

وی ادامه داد: پارسال با توجه به تغییر نرخ ارز در تأمین خوراک دام نوساناتی رخ داد، اما با وجود این نوسانات توانستیم در حوزه‌ی دامپروری به اهداف خود برسیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در پی اجرای مرحله‌ی دوم طرح توسعه‌ی کشاورزی و تأمین تولیدات دامی توانستیم بخش اعظمی از تسهیلات را بواسطه‌ی تنوع این فعالیت‌ها پرداخت کنیم.





ایسنا

(چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۳) ۰۹:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها